Door karma4: Kentekenplaatlezers zijn al zeer betrouwbaar en effectief met het volgen van auto's. Wat voegt dit toe?
Het zou fraude door gebruik van valse kentekenplaten tegen moeten gaan en verwerking van controle van het kenteken nauwkeuriger en sneller moeten maken zonder dat er vrij zicht nodig is.
De meeste fraude gaat niet via valse kentekenplaten, maar door ze van een voertuig te stelen en op een ander voertuig te plaatsen. De chip verkomt die fraude niet meer dan nu. Zeker niet als criminelen een manier vinden om de werking van de chips zelf na te bootsen. Chips zijn ook niet ongevoelig voor defecten. Zelfs al is dagelijks maar 0,001% defect dan zijn dat er vele tienduizenden waarmee personen onjuist aan worden gewezen als risico of erger. En de overheid en een bedrijf als NXP gaan de kosten voor vervanging niet betalen, dat komt ook voor rekening van de kentekenhouders.
Bij controles kun je denken aan het via frid uitlezen van kentekens van bijvoorbeeld geparkeerde auto's waarbij het kenteken niet goed zichtbaar is. De controles worden steeds luier uitgevoerd. Mobiele visuele scanapparatuur is hip. In plaats van een aantal controleurs rond te laten lopen die handmatig controlere gaat het nu tot een enkele controleur die een voertuig langs auto's laat rijden om een scanapparaat te laten controleren. Alleen die controleur komt de auto niet meer uit terwijl een deel van de kentekens niet gescaned kan worden door dicht op elkaar parkeren en andere oorzaken. En ook de scanners zijn niet helemaal foutloos. De chip kan via een andere weg dus een (extra) verificatie geven, of de dure scanauto's uit de markt duwen.
Wat voegt het niet toe?
Fraudeurs worden niet eerder of beter gestopt als er niet sneller en nauwkeuriger een kenteken gevalideerd kan worden dan nu. Pomphouders moeten bijvoorbeeld voor tienduizenden euros investeren in diensten en producten om iets nauwkeuriger of sneller door te krijgen dat ze mogelijk te maken krijgen of hebben met fraude. En of ze dan op tijd zijn is de vraag. Overheid/politie/fiod kan hier extra voordeel bij hebben maar ook dat lijkt niet bewezen. Als er geen bellen af gaan wil het niet zeggen dat er niets aan de hand is en andersom. Er zal net als bij de huidige controles handmatige controle nodig zijn.
De kentekens zelf zullen niet goedkoper worden. De chips vormen een extra kostenpost bij aanschaf en de frequentie van aanschaf van nieuwe kentekenplaten gaat niet minder worden.
Als de chips buiten de garage om gekoppeld worden aan blanco kentekens dan bevat deze het kenteken of gegevens van de kentekenhouder waarschijnlijk niet. Kan je als oplichter gewoon een willekeurig kenteken met chip maken, alleen klopt bij de RDW de koppeling tussen de chip en de kentekenhouder dan niet als de oplichter de kentekens niet officieel laat registreren.
Als de chips en kentekens als reisdocumenten worden gefabriceerd dan is er geen voordeel voor de duizenden partijen die geinvesteerd hebben om de huidige kentekens te mogen maken. Het voordeel bij vermissing of diefstal zit dan ook niet meer bij de eigenaar van het kenteken, want die moet het dan enkele dagen langer doen zonder kentekenplaten en kan officieel dan enkele dagen in plaats van enkele uren de weg niet op. Verlies aan gemak en dagen aan inkomsten bij de kentekenhouder. En dus extra kosten voor het kenteken.
Als de chip bij garagehouders kan worden gemaakt en voorzien van de gegevens van de kentekenhouder dan is het waarschijnlijk geen enkele winst tegen fraude. Niet wat nu niet kan.
Het doet er voor een fraudeur niet toe of hij een kenteken met chip heeft maar of de uitlezer het juiste resultaat krijgt. Met of zonder chip valt een fraudeur bij voldoende controle door de mand, maar het scannen is geen voldoende controle. En een scanner maakt het niet uit of deze de juiste gegevens uit een chip krijgt of uit een apparaatje dat de boel weet te belazeren.