De Chinese overheid heeft vorige week regels voor online adverteren aangekondigd die in september ingaan en onder andere het gebruik van adblockers verbieden. Daarvoor waarschuwt Eyeo, ontwikkelaar van de Adblock Plus, de populaire browserextensie op internet.
Volgens onderzoek (pdf) van PageFair zijn erin China 159 miljoen mensen die een adblocker gebruiken. "Als het september wordt zal van al deze gebruikers een fundamenteel recht worden afgenomen, als de Chinese overheid het recht op het blokkeren van advertenties wegneemt", aldus Ben Williams van Eyeo. De regels van de Chinese overheid zijn bedoeld om misleidende advertenties aan te pakken en bepaalde advertenties alleen met toestemming van de overheid toe te staan. Het gaat dan bijvoorbeeld om advertenties voor gezondheidsproducten, medicijnen, diergeneesmiddelen en pesticiden.
Williams noemt dit goede zaken, maar wijst ook naar een apart artikel in de aangekondigde regels over het blokkeren van advertenties. Het is straks namelijk niet meer toegestaan om netwerktoegang, netwerkapparaten of applicaties te gebruiken die advertenties verstoren, aanpassen of blokkeren. Hoe de regels straks zullen worden geïmplementeerd en gehandhaafd valt nog te bezien. Als het echter noodzakelijk is zal Eyeo Adblock Plus uit China terugtrekken om gebruikers tegen eventuele gevolgen te beschermen, zo stelt Williams.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.