Om ervoor te zorgen dat internetgebruikers hun adblocker uitschakelen moeten websites garanderen dat de advertenties die ze tonen geen malware bevatten of de privacy schenden. Dat stelt het Interactive Advertising Bureau (IAB) aan de hand van onderzoek (pdf) onder 1500 Amerikanen.
Het IAB kan als de branchevereniging voor de advertentie-industrie worden gezien en houdt zich onder andere bezig met het ontwikkelen van standaarden en uitvoeren van onderzoek. Het nu uitgevoerde onderzoek laat zien waarom mensen advertenties blokkeren en wat er gedaan kan worden om bezoekers hun adblocker uit te laten schakelen. Zo blijkt dat adblock-gebruikers zich onder andere zorgen maken om met malware besmet te raken. Het gebruik van besmette advertenties die misbruik van beveiligingslekken in bijvoorbeeld Adobe Flash Player maken is een populaire methode onder internetcriminelen om computers met malware te infecteren.
Een ander veel genoemd kritiekpunt is dat adblock-gebruikers zich zorgen over hun privacy maken en niet willen dat ze overal op het web worden gevolgd. Tweederde van de adblock-gebruikers zegt echter bereid te zijn om het blokkeren van advertenties te stoppen als eraan de kritiekpunten tegemoet wordt gekomen. Volgens het IAB moeten websites gebruikers dan ook verzekeren dat de website veilig is. "Biedt garanties dat de website en advertenties veilig zijn, geen malware of virussen bevatten en het surfen niet vertragen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.