Door Anoniem:
Toevallig las ik vandaag een privacyverklaring van een Nederlandse provider, die recent eigener beweging per mail op een opt-out had gewezen. Bovenaan de lijst met principes: "De persoonsgegevens die we van u beheren, zijn van u.
Niet van ons."
Jouw provider heeft net als Albert Heijn een hele slimme sterke marketing afdeling die de strategie van de ommekeer en sterke beeldvorming toepast.
Zeg maar een club die de marketingde kunst van het weglaten en anders benoemen zeer goed beheerst, iedereen trapt er al jaren in. Ook hier.
Wij verzamelen geen gegevens!
Wat wij alleen in de kleine lettertjes zo algemeen en vaag als mogelijk omschrijven is dat wij
gegevens van anderen kopen die wel die gegevens verzamelen.Wat is het verschil?
Het verschil is dat de klant een andere indruk krijgt dan in de praktijk het geval is.
En dat het ongelooflijk
hypocriet is!!!!
3.5. Klantanalyse en marktonderzoek
We willen weten wie onze klanten en mogelijke klanten zijn. Dat willen we omdat we graag diensten aanbieden die aansluiten bij hun behoeften en gedrag. We verrijken daarom onze klantgegevens met informatie die is verzameld door daarin gespecialiseerde partijen. De vergaarde informatie geeft op het niveau van een huishouden een indicatie van omstandigheden en voorkeuren. De beschrijvingen bestaan uit demografische kenmerken, socio-economische kenmerken en informatie over de woonomgeving..
Verrijken is aankopen
Voorkeuren zijn jouw interesses dus profilering op gezins- en vermoedelijk device-niveau.
"Diensten aanbieden die aansluiten bij hun behoeften en gedrag" = gepersonaliseerde aanbiedingen doen (je weet wel iets met de gebruikerservaring verhogen betekent meestal gewoon reclame willen aanbieden om de eigen inkomsten te kunnen verhogen).
Veel andere providers doen dit ook.
Het verschil is dat ze dit gedrag niet proberen te verbergen maar er gewoon openlijker voor uit komen.
Comcast gaat daar nu heel ver in maar is er tenminste echt duidelijk over.
Stukje beeldvorming analyseren
Wat is dan een zogenaamde privacy officer eigenlijk?
Iemand die met behulp van de marketingafdeling onder het mom van het uitgeholde begrip privacy zo verhuld als mogelijk probeert te verwoorden dat men eigenlijk op allerlei punten juist niet aan privacy doet?
De vraag is waar je voorkeur naar uitgaat, Comcast dat openlijk duidelijk maakt niet om privacy te geven, of een provider die zegt aan privacy te doen maar dat tussen de coulissen in kleine lettertjes en vage bewoordingen eigenlijk maar heel matig doet.
Het is maar dat je het weet.
Als je het zien wil tenminste, want de glans van feel good is er dan wel wat vanaf en de meesten geloven natuurlijk liever in positieve reclamesprookjes.