Facebook gaat aan desktopgebruikers met een adblocker voortaan toch advertenties tonen, zo heeft de sociale netwerksite vandaag bekendgemaakt. De maatregel geldt vooralsnog alleen voor gebruikers die vanaf een computer de Facebookwebsite gebruiken.
Om adblockers te omzeilen zal Facebook de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijkmaken. Gebruikers krijgen wel de optie om advertenties van bepaalde bedrijven, organisaties of categorieën niet meer te zien. "Als je geen advertenties over een bepaald onderwerp zoals reizen of katten wilt zien, kun je die via je advertentie-instellingen verwijderen", aldus Andrew Bosworth van Facebook.
Hij laat verder weten dat Facebook de ontwikkelaars van adblockers niet zal betalen. Sommige adblockers, zoals Adblock Plus, hanteren een model waarbij grote websites die betalen op een whitelist worden gezet, zodat hun advertenties standaard niet worden geblokkeerd. De advertenties moeten in dit geval wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Gebruikers kunnen er echter voor kiezen ook deze advertenties te blokkeren. Volgens Bosworth is deze werkwijze voor mensen verwarrend en zorgt het ervoor dat websites inkomsten mislopen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.