Vandaag start European Digital Rights, een coalitie van privacy en burgerrechten organisaties in Europa, een campagne tegen de illegale verstrekking van Europese passagiersgegevens aan de VS. De campagne wordt gestart op het moment dat de Europese Commissie en het Parlement zijn gestart met een nieuwe ronde van gesprekken met de VS.
Tijdens de campagne biedt European Digital Rights modelbrieven aan die passagiers kunnen gebruiken om klachten in te dienen bij de
luchtvaartmaatschappijen en het College bescherming persoonsgegevens. Met deze brieven kan een vliegtuigpassagier zijn gegevens opvragen bij een luchtvaartmaatschappij en informatie krijgen over welke gegevens aan de VS zijn overgedragen. Een andere modelbrief is geadresseerd aan het College bescherming persoonsgegevens met het verzoek een onderzoek in te stellen naar de overdracht van persoonlijke data aan de VS. Beide brieven zijn beschikbaar via de website van European Digital Rights.
"De overdracht van passagiersgegevens mist een wettelijke basis en schendt EU privacy wetgeving. Er zijn zeer weinig waarborgen voor misbruik", zegt Maurice Wessling, voorzitter van European Digital Rights. "Wanneer Europese passagiers ten onrechte worden vastgehouden en onderzocht op vliegvelden, of wanneer hen zelfs de toegang tot de VS wordt geweigerd, dan zullen zij ontdekken dat het onmogelijk is er achter te komen welke gegevens de oorzaak zijn van deze beperkingen".
Sinds 5 maart 2003 hebben de Amerikaanse autoriteiten online toegang tot Europese Passenger Name Record (PNR) data van vluchten van, naar en via de VS. De toegang vindt plaats op basis van een overeenkomst tussen de Europese Commissie en de Amerikaanse Douane. De PNR data bestaat uit alle relevante informatie over een passagier: vertrek en aankomst tijden, speciale voorzieningen zoals maaltijden aan boord (kosher of halal) en informatie over de betaalwijze zoals credit card nummers.
EU privacy wetgeving stelt strenge eisen een de overdracht van zulke
persoonlijke gegevens naar derde landen. De politieke en economische druk van de VS heeft de Europese Commissie er echter toe gebracht de overdracht toch toe te staan.
De overeenkomst vermeldt dat de gegevens mogen worden gebruikt "voor
opsporingsdoeleinden" en dat de gegevens mogen worden bewaard zo lang als "nodig is voor het doel waarvoor ze werden opgeslagen". De Amerikaanse Douane mag de data ook delen met andere Amerikaanse overheidsinstellingen "voor legitieme opsporingsdoeleinden". Deze details in de overeenkomst zorgen ervoor dat gegevens van Europese passagiers nog jaren in de databases van de FBI en andere Amerikaanse overheidsinstellingen worden bewaard en gebruikt zullen worden voor brede en vaag omschreven opsporingsdoeleinden. De definities in de overeenkomst zijn veel breder dan het beperkte anti-terrorisme doelen die oorspronkelijk het Amerikaanse verzoek tot de overdracht van data rechtvaardigden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.