Onderzoekers zijn erin geslaagd om het sleutelsysteem van de Volkswagen Group te kraken waardoor het mogelijk is om op afstand miljoenen auto's te openen. Naast Volkswagens, Audi's en Skoda's zijn ook auto's van Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Ford Mitsubishi, Nissan, Opel en Peugeot niet veilig.
Dat meldt Wired op basis van dit onderzoek (pdf). Het gaat om twee verschillende aanvallen waarbij de onderzoekers met goedkope hardware het signaal van de sleutel opvangen en hiermee de sleutel klonen. De eerste aanval richt zich op auto's van de Volkswagen Group. In het netwerk van de auto wisten de onderzoekers een cryptografische sleutel te vinden die door miljoenen Volkswagens wordt gedeeld. Door vervolgens het signaal van de autosleutel op te vangen, dat voor elke autosleutel uniek is, is het samen met cryptografische sleutel mogelijk om de autosleutel te klonen. Hiermee kan vervolgens de auto worden opengemaakt.
Volkswagen gebruikt verschillende cryptografische sleutels voor verschillende jaren en modellen. De vier meestvoorkomende cryptografische sleutels worden echter door 100 miljoen Volkswagens gebruikt die in de afgelopen 20 jaar zijn verkocht, waaronder Audi en Skoda. Om de aanval uit te voeren moet een aanvaller wel binnen een straal van 90 meter van het voertuig zijn.
De tweede aanval richt zich op de HiTag2-encryptie die andere fabrikanten gebruiken en in miljoenen auto's aanwezig is. Ook bij deze aanval onderscheppen de onderzoekers de signalen van de sleutel. In totaal moet een aanvaller vier tot acht signalen van de sleutel opvangen. Om dit te doen kan een aanvaller bijvoorbeeld het signaal van de autosleutel blokkeren, zodat de bestuurder een aantal keren op zijn sleutel drukt.
Met de onderschepte signalen kan de HiTag2-encryptie binnen een minuut worden gekraakt. Chipfabrikant NXP, dat de chips met de kwetsbare HiTag2-encryptie aan autofabrikanten verkoopt, zegt dat al jaren wordt aangeraden om een nieuwere encryptie te gebruiken. Volgens de onderzoekers heeft hun onderzoek op miljoenen auto's betrekking en kan het onopgeloste verzekeringsgevallen verklaren waarbij spullen uit vermeende gesloten auto's werden gestolen. Om autodieven niet te helpen zijn bepaalde onderzoeksgegevens, zoals encryptiesleutels, niet openbaar gemaakt. Daarnaast werd Volkswagen voor de publicatie van het onderzoek ingelicht.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.