Er is een nieuw filter voor adblockers zoals Adblock Plus uitgekomen dat de adblocker-oplossing van Facebook omzeilt. Deze week maakte Facebook bekend dat het adblockers gaat omzeilen door de code van advertenties aan die van organische Facebookcontent gelijk te maken.
Zodoende krijgen Facebookgebruikers met een adblocker toch advertenties te zien. Ben Williams van Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus, noemde het een spijtige ontwikkeling, omdat Facebook op deze manier tegen de wens van gebruikers ingaat. Ook zal er nu een wapenwedloop ontstaan waarbij adblockers weer zullen proberen om de advertenties op Facebook toch te blokkeren, net zoals spammers continu spamfilters proberen te omzeilen, zo waarschuwde hij gisteren.
En zoals voorspeld heeft Williams gelijk gekregen, want het nu verschenen filter zorgt ervoor dat ook de nieuwe manier van advertenties tonen op Facebook wordt geblokkeerd. Adblockers werken met filters waarin regels staan om advertenties te blokkeren, bijvoorbeeld gebaseerd op afmeting of advertentienetwerk. Gebruikers van adblockers kunnen hun filterlijst updaten om het nieuwste "EasyList-filter" binnen te halen en zo advertenties op Facebook te blokkeren, maar het betreffende filter kan ook handmatig worden toegevoegd.
Williams waarschuwt dat Facebook mogelijk weer gaat proberen om ook dit adblockfilter te omzeilen, waardoor er een kat-en-muisspel ontstaat. Vervolgens zal de adblockgemeenschap weer met een tegenoplossing komen, zo voorspelt hij. "Voor deze ronde van het kat-en-muisspel lijkt het erop dat de muis gewonnen heeft", aldus Williams.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.