Het aantal slachtoffers van fraude met internetbankieren in België is in het tweede kwartaal van dit jaar ten opzichte van het eerste kwartaal meer dan verdubbeld. In april, mei en juni wisten cybercriminelen ook meer slachtoffers te maken dan in heel 2015 bij elkaar genomen.
Het tweede kwartaal van dit jaar kende 352 slachtoffers, die bijna 235.000 euro verloren. Dat komt neer op zo'n 670 euro per slachtoffer. Een kwartaal eerder ging het nog om 145 slachtoffers die voor 113.000 euro werden bestolen. Het schadebedrag bedroeg in deze periode 780 euro per slachtoffer. In heel 2015 wisten criminelen van 283 slachtoffers 1 miljoen euro te stelen, wat neerkomt op een schadebedrag van ruim 3500 euro per slachtoffer.
Hoewel het aantal slachtoffers toeneemt, daalt het fraudeverlies, zo stelt Febelfin, de koepelorganisatie van Belgische banken. Volgens de organisatie is deze ontwikkeling te verklaren doordat criminelen zich dit jaar op particulieren richten, terwijl vorig jaar met name bedrijven het doelwit waren. "Via een continue verfijning van hun bestaande technieken en een almaar gesofisticeerdere aanpak slagen fraudeurs erin om nietsvermoedende burgers in hun fraudeval te laten lopen", aldus Febelfin.
De organisatie adviseert particulieren om niet blindelings elke e-mail te geloven die van een vertrouwde instantie zoals de bank lijkt te komen. Ook moeten gebruikers nooit via een link in een e-mail naar de website van hun bank gaan om codes voor internetbankieren in te voeren. Verder moeten links en bijlagen in niet vertrouwde e-mails niet worden geopend en moeten rekeningafschriften regelmatig worden gecontroleerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.