Door Anoniem: Door Anoniem: Door PietdeVries: Door Anoniem: Tesla (en alle andere autofabrikanten!) moeten de communicatie uitschakelbaar maken. Dus: uitschakelen bluetooth, NFC, wifi, GSM(GPRS), etc.
Lastige daarvan is dat de eventuele fixes die Tesla dan OTA wil uitrollen afhankelijk zijn van die communicatie. Dus als jij vrolijk verbiedt dat jouw auto contact opneemt met Tesla, dan rijd je langer rond met (bijvoorbeeld) een slecht functionerende autopilot.
Ja, OTA is wat je niet wilt, want "over the air". Updates kunnen ook in een service center worden uitgevoerd zoals te doen gebruikelijk. Autopilot is nog niet betrouwbaar: het ziet vrachtauto's over het hoofd en AEB werkt niet goed.
Zoals gebruikelijk? Ik breng mijn PC en telefoon niet naar een service center. Net zo min als mijn andere devices. De eis dat je met je device naar een service center gaat, vertraagt de uitrol alleen maar.
Dat is geen goede vergelijking. Een auto is geen telefoon, het is een auto. Auto's gaan naar de garage en krijgen daar updates. Daar hoor je de garagisten niet over, maar die zetten er stilletjes nieuwe firmware op. Dat is de normale methode. (Dat ze het niet eerst vragen is overigens niet helemaal correct, ook al is onderhoud de reden voor het garagebezoek).
Vertraging van de uitrol overruled het veiligheidsbelang uiteraard niet. Je wilt niet dat je auto op hoge snelheid een draai maakt omdat er kwaajongens een streek uithalen. Eufemistisch uitgedrukt natuurlijk, de kans op ernstige verwondingen of de dood is groot.
Vrachtauto's worden niet goed herkend. Er hebben een aantal gedocumenteerde ongelukken plaatsgevonden waar dat het geval was, sommige met dodelijke afloop. Hier heeft de AEB gefaald. Soortgelijke AEB problemen hebben vele andere merken overigens ook, maar die gaan niet zo ver door hun software te verkopen als autopilot, waardoor mensen niet meer opletten.
Het gaat hier over auto's en mensenlevens. Autopilot is niet betrouwbaar en je speelt sowieso met je leven als je daarop vertrouwd, of je OTA nu gebruikt of niet. Prima als je daar geen moeite mee hebt, maar dat is niet de algemeen geaccepteerde norm. En Musk mag vanalles beweren (hij claimt dat autopilot veiliger is dan mensen, maar hij baseert dat op een zeer selectieve dataset), zijn mening is niet doorslaggevend.
De Amerikanen hebben daar een woord voor: hubris. Je mag wel een genie zijn, maar dat betekent niet dat je het allemaal nog goed ziet. Dat zeggen zijn eigen engineers overigens ook. Die vinden dat Tesla te hard van stapel loopt. Andere merken ontwikkelen het verder uit voordat ze ermee de markt op gaan. Als je autopilot gebruikt ben je een beta tester. Zo noemt Tesla dat zelf ook.