Storingen en incidenten in de telecomsector worden vaker door systeemfouten en defecten veroorzaakt dan aanvallen door kwaadwillenden, zo stelt het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA). De organisatie onderzocht 138 grote incidenten die zich vorig jaar in 21 EU- en 2 EFTA-landen voordeden.
De meeste storingen en incidenten werden in mobiele telefoonnetwerken gemeld. In 70% van de gevallen werden de incidenten door systeemfouten of technische storingen veroorzaakt. Het gaat dan om defecte hardware of softwarefouten en bugs in routers, switches en zendmasten. Als er wordt gekeken naar de incidenten die de meeste gevolgen voor gebruikers en abonnees hadden blijkt het om menselijke fouten te gaan. Per incident waarbij mensen de oorzaak waren kregen gemiddeld 2,6 miljoen gebruikers met problemen te maken. Systeemfouten volgden met 2,4 miljoen gebruikers per incident.
Volgens ENISA zijn aanvallen van buitenaf vaak niet gericht op het veroorzaken van storingen. Het totaal aantal incidenten dat door kwaadaardige acties werd veroorzaakt daalde van 9,6% in 2014 naar 2,5% in 2015. Het gaat dan bijvoorbeeld om ddos-aanvallen. Volgens ENISA hadden deze aanvallen wel de meeste impact op gebruikers als het gaat om de duur van de storing. Gemiddeld zorgden dergelijk acties en aanvallen voor verstoringen van 2 dagen. ENISA stelt dat deze patronen belangrijk zijn bij het in kaart brengen van risico's en kwetsbaarheden, zodat er op verschillende vlakken maatregelen kunnen worden genomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.