Oplichters die zich voordoen als medewerkers van Microsoft en mensen thuis bellen dat er problemen met hun computer zijn of pop-ups die van Windows afkomstig lijken en hiervoor waarschuwen zijn een groeiend probleem, aldus Microsoft. Uit onderzoek van de softwaregigant (pdf) blijkt dat tweederde van de particulieren hier het afgelopen jaar mee te maken heeft gekregen.
Of mensen nu direct door de oplichters worden benaderd of via pop-ups, advertenties of doorgestuurde websites worden verleid tot het bellen van een "helpdesk", in alle gevallen proberen de oplichters toegang tot de computer te krijgen om slachtoffers voor het oplossen van de niet-bestaande problemen te laten betalen. Met name als het om telefoongesprekken gaat worden die in verband met Microsoft gebracht, zo laat het onderzoek zien.
Door het inzetten van verschillende tactieken weten de oplichters echter een grotere groep slachtoffers te bereiken. Zo worden met name ouderen gebeld, terwijl jongeren vaker naar een misleidende website worden doorgestuurd of een malafide pop-up te zien krijgen. Hoewel deze vorm van fraude vooral bekendstaat vanwege telefonische oplichters die mensen direct benaderen, lopen internetgebruikers bij het downloaden van software of het bezoeken van kwaadaardige websites het meeste risico, aldus Microsoft.
"We weten dat consumenten honderden miljoen dollars door deze fraude zijn verloren. Toch is het lastig om de totale financiële schade in kaart te brengen, omdat slachtoffers zich schamen of bang zijn om hun ervaringen te delen en mogelijk niet eens weten dat ze zijn opgelicht", zegt Courtney Gregoire van Microsoft. Hij roept slachtoffers dan ook op om hun ervaringen met zowel Microsoft als de autoriteiten te delen. Deze gegevens kunnen namelijk helpen bij het onderzoek naar en vervolgen van de oplichters.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.