De banken van de toekomst zijn onzichtbaar voor consumenten en zullen via digitale persoonlijke assistenten, vergelijkbaar met Apple's Siri of Microsofts Cortana, de dagelijkse en financiële verplichtingen vervullen, zo voorspelt KPMG in een rapport (pdf) over het bankieren van de toekomst.
In 2030 zijn de meeste grote banken onzichtbaar voor hun klanten en zullen worden vertegenwoordigd door een digitale persoonlijke assistent, die KPMG "EVA" noemt, wat staat voor Enlightened Virtual Assistent. Deze assistent zal op basis van de dagelijkse gegevens van klanten allerlei taken uitvoeren en voorleggen. Zo controleert deze assistent de hartslag en activiteiten van de gebruiker om bijvoorbeeld een gesprek over de leefstijl te voeren en de financiële verplichtingen die hierbij komen kijken te regelen.
Hoewel KPMG de voorspelling doet is het ook kritisch over de digitale transformatie van banken. "Banken proberen hun klantenservice door het gebruik van opwindende technologieën zoals robotica, kunstmatige intelligentie en blockchain te verbeteren, maar de snelheid van de veranderingen is traag en in werkelijkheid zeg ik dat banken pas op 10% van hun digitale transformatie zitten", aldus Warren Mead. Volgens hem zal het voor de meeste banken dan ook lastig worden om de gedane voorspelling te halen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.