It's the false (marketing) messages 'stupid'!1] - Brave is geen alternatief voor mozilla based browsers!
Brave is a free and open-source[5][6][7] web browser based on the Chromium web browser and its Blink engine
https://en.wikipedia.org/wiki/Brave_%28web_browser%29
Als het dat wel is had je allang gebrowsed met een 1 van de vele chromium pseudo smaakjes die er in vele al dan niet commerciële pseudo varianten zijn maar nooit zo open en configureerbaar zijn als een mozilla browser onder de about config.
Los van de enorme principiële bezwaren die je dus kan hebben tegen een ceo die er terecht bij mozilla is 'uitgeflikkert', is een chromium browser geen alternatief omdat het simpelweg een heel ander soort browser betreft die in vergelijkbaarheid vele functies en functionaliteit mist
(tenzij je programmeur bent en in staat bent onder de geheime chromium motorkap te sleutelen).
2] - Dan nog dit over Firefox, Mozilla en privacy.
Mozilla laat met Firefox eenvoudige echte kansen liggen om daadwerkelijk standaard privacy te bieden.
Mozilla biedt standaard pseudo privacy en laat in haar marketing geloven dat het privacy biedt.
Dat is niet zo, en
(dus) nogal misleidend.
Wanneer je Firefox voor het eerst gaat gebruiken zal je zelf een
(uitgebreide) tocht moeten maken door de voorkeuren
(wat je op zich bij elk programma hoort te doe bij in gebruikname) omdat
(!) de standaardinstellingen van Firefox helemaal geen privacy bieden
(!!!).
En we weten allemaal dat de meeste gebruikers programma's standaard in gebruik nemen zonder eerste netjes de voorkeuren door te nemen!!
Dan was er ineens een extra 'privacy button' die slechts een herhaling is van een reeds ingebouwde functie ergens uit je standaard menu, maar dan wel zonder de mogelijkheid om alle historie te wissen
(?!!), en met een niet uit te schakelen extra 'thanks' pop-up.
Merkwaardig niet?
Mozilla neemt al jaren een loopje met de privacy werkelijkheid en het lijkt er een beetje op dat zij zich jaren geleden heeft laten chanteren door de advertentie industrie die Mozilla vol op de korrel nam bij het voornemen wat meer standaard privacy in te bouwen
(standaard weigeren van 3rd party cookies) terwijl andere browsers
(Safari oa) dat al jaren deden en er geen haan naar kraaide.
3] - Kan Mozilla echte privacy bieden, standaard?
Ja, met gemak,
o.a. mede met behulp van haar connecties met Torproject dat nota bene de Firefox config standaard dusdanig aanpast dat het wel privacy biedt
(buiten nog het gebruik van Tornetwerk om).
Maar men doet het niet en belijdt privacy vol in de marketing maar minder dan half in haar product
(en).
Naar de reden ervan moeten we gissen, duidelijk is in ieder geval dat met het vertrek van een discutabele ceo het discutabel gedrag niet geheel is vertrokken.
De tragiek van mozilla is inmiddels pijnlijk duidelijk en vertaalt zich ook keihard naar haar gemiddeld jarenlange daling van marktaandeel : halfslachtig beleid met daardoor halfslachtige producten doordat ze overal modieuze graantjes
wil meepikken in plaats van haar eigen kracht vol te benutten en respect te hebben voor de trouwe doelgroep die ze heeft
(had).
Mozilla vertikt inmiddels chronisch het haar unique selling point te respecteren, te benutten en consequent echt uit te bouwen.
Dat is erg jammer, want als mozilla verdwijnt zijn we allen aangewezen op chromium browsers e.a. impopulaire antiprivacy nog ietsjes.
4] -
Privacy IJstijdEn, laten we nou net vanaf december en januari wereldwijd onverwijld hard privacy techniek nodig hebben.
Omdat vanaf dan in de V.s., Engeland en ook Nederland een Ijstijd zal uitbreken, een onguur conservatief surveillancetijdperk waar de burger in principe en per definitie geen recht meer zal hebben op privacy.
Tenzij het zelf flink privacy maatregelen neemt.
Die techniek moet er dan
(nog) wel zijn
(mits niet verboden) en dan helpt het allerminst dat een software aanbieder dingen roept die het standaard niet waar maakt
(!).
Dat gezegd hebben de biedt Mozilla techniek meer privacy dan Chromium browsers, maar je moet het zelf doen en het moet dan wel in de markt blijven.
Dat laatste is steeds meer de vraag.
Wie zijn er over 4 jaar nog in de markt?
Trump, of Rutte, Wilders of Mozilla?
Geef mij maar optie 4.
Maar ik heb er een zeer hard hoofd in, rechts en conservatief zijn over het algemeen meer bestand tegen de tijd dan progressieve en innovatieve initiatieven.
Het kan dus, de mogelijkheden zijn er
(al ingebouwd zelfs), maar als je het laat liggen ga je het gewoon niet redden.
Ook niet met marketingpraatjes.
Dat is
(helaas?) de permanente last die principiële standpunten, initiatieven, partijen en organisaties met zich meedragen, de achterban dient met houtsnijdende argumenten en daden overtuigd te worden en in lijn te zijn met wat je met de praat belijdt.
Tot die tijd blijft het grote experiment vooral dat van Mozilla als organisatie zelf met het halfslachtige beleid daar uit voortvloeiend het o.a. bieden van geen tot pseudo privacy in een steeds gemankeerder product als Firefox zelf.
We zullen
(af)zien.
Neem extra maatregelen!!