image

Kamervragen over terugdraaien kilometertellers door hackers

zaterdag 19 november 2016, 08:01 door Redactie, 11 reacties

De PvdA heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu Kamervragen gesteld over het terugdraaien van kilometertellers door hackers. Naar schatting wordt bij 2 procent van de tweedehands auto's de tellerstand digitaal aangepast, zo liet het AD deze week weten.

Kopers zouden op deze manier voor 160 miljoen euro worden opgelicht, aangezien auto's met een lagere kilometerstand meer waard zijn. PvdA-Kamerlid Hoogland wil nu van de minister weten welke acties de RDW of andere instanties nemen tegen hackers die de kilometerstand terugdraaien. Ook wil het Kamerlid weten in hoeveel gevallen deze acties tot een veroordeling hebben geleid.

Verder vraagt Hoogland of de verplichte uitwisseling van kilometerstanden in het geval van im- en exportauto's binnen de EU per 1 januari 2018 daadwerkelijk zal zijn ingevoerd. Ook moet minister Schultz laten weten of de RDW behalve aan de hand van digitale uitleesapparatuur ook controleert aan de hand van slijtage van bepaalde onderdelen om vast te stellen of een kilometerstand aannemelijk is. De minister heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden (pdf).

Reacties (11)
19-11-2016, 08:49 door Anoniem
Bij invoer van een Duitse auto met TUV rapport gaat de RDW uit van de kilometerstand op de teller ipv de kilometerstand in het rapport .
Dit omdat een lagere tellerstand betrouwbaarder is dan een hogere stand van de TUV ?
19-11-2016, 13:00 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 19-11-2016, 14:02
Het heeft natuurlijk niet zozeer direct met digitale security te maken, maar meer met de gevolgen voor de verkeers- en voertuigveiligheid.
Ècht slechte auto's, waarmee ik bedoel auto's die zodanig van ontwerp cq productie zijn dat ze na een x-aantal jaren helemaal rot op hun wielophanging rusten worden niet meer gemaakt.
(wie kent het jaren-80 filmpje nog van een Renault 5 die letterlijk doormidden brak?) Zie: https://www.youtube.com/watch?v=1F564R0O37k
Paradoxalerwijze heeft het langzaam verdwijnen van het rijdend schroot geleid tot dit andere probleem:
Voertuigen vallen zichtbaar minder op qua ouderdom. M.b.t tot verkeersveiligheid speelt km stand veel meer een rol bij voertuigstoring ofwel 'pech onderweg'. Ik bedoel: je rijdt in een auto met 78000km op de teller maar in werkelijkheid is het 178000km. Met de huidige verkeersintensiteit moet je er niet teveel bij nadenken om wat algemeen wordt omschreven als motorpech te krijgen. En dat risico stijgt met het aantal voertuigkilometers.

Dus heel terecht deze kamervragen.
19-11-2016, 13:43 door Anoniem
@Aha. Ik begrijp weinig van je betoog, en volgens mij gaat de kamervraag dan ook helemaal niet om mogelijke extra pechgevallen, maar puur de financiële fraude die het terugdraaien van kilometerstanden eigenlijk is.

En over de slijtage van auto's kun je over het algemeen niet iets zinnigs zeggen, omdat het heel erg te maken heeft met merk en type, en de manier waarop de auto bereden is en in wat voor omstandigheden en op wat voor een wegen. Daarnaast speelt staat van onderhoud een grote rol natuurlijk; een auto die netjes op tijd is onderhouden, waarbij alle mankementen goed zijn ontdekt en verholpen, _kan_ ondanks een oudere leeftijd in betere technische conditie zijn dan een soortgelijk maar jonger voertuig waarbij dat niet het geval is. Kortom, de kilometerstand zegt echt niet alles...
19-11-2016, 14:13 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: @Aha. Ik begrijp weinig van je betoog, en volgens mij gaat de kamervraag dan ook helemaal niet om mogelijke extra pechgevallen, maar puur de financiële fraude die het terugdraaien van kilometerstanden eigenlijk is.

En over de slijtage van auto's kun je over het algemeen niet iets zinnigs zeggen, omdat het heel erg te maken heeft met merk en type, en de manier waarop de auto bereden is en in wat voor omstandigheden en op wat voor een wegen. Daarnaast speelt staat van onderhoud een grote rol natuurlijk; een auto die netjes op tijd is onderhouden, waarbij alle mankementen goed zijn ontdekt en verholpen, _kan_ ondanks een oudere leeftijd in betere technische conditie zijn dan een soortgelijk maar jonger voertuig waarbij dat niet het geval is. Kortom, de kilometerstand zegt echt niet alles...

Ik denk dat ik weinig meer extra hoef te verklaren als accentueren aan wie juist niet, middels deze kamervragen, het is kenbaar gemaakt: Niet aan de minister van Economische zaken.

Je kunt heel veel zinnigs zeggen over het complex van factoren samengevat onder de noemer voertuigveiligeid vs slijtage; om maar twee variabelen te noemen. Ik heb dat heel in het kort samengevat. Maar het is hier geen voertuigforum waar ik overigens nogaleens de meest ongelofelijke babbelpraat lees. Dieper ga ik daar hier - op security.nl - niet op in (heb feitelijk al spijt deze aspecten aangehaald te hebben)
19-11-2016, 14:32 door johanw - Bijgewerkt: 19-11-2016, 14:32
Dat zijn dan al geen heel erg oude auto's, want daarbij draai je de km stand gewoonlijk met een boormachine terug en niet digitaal.
19-11-2016, 14:48 door Anoniem
Vertrouw nooit enkel op client side security. Zo ook bij de boordcomputers van voertuigen als auto's: leuk dat ze waarden aangeven maar als er voldoende winst op te behalen valt kan je er op rekenen dat iemand misbruik van de mogelijkheid maakt om de client aan te passen.

Ik beschouw het niet als een probleem op zich: in brede zin doe je er als koper goed aan om bij iedere aankoop toch een gezond portie wantrouwen te hanteren. We leven echter in een pamper samenleving. De koopbeschermingen en waarborgen zijn er in zulke hoeveelheden dat we als kopers nauwelijks nog in staat zijn om zelf na te denken over wat we aanschaffen. Je koopt een product en je gaat er bijna vanuit dat het vanwege anderen die voor je controleren dus in orde is.

Of je nu een auto, televisie, mobiel, wasmiddel of een balpen koopt: vraag jezelf af of je er wel genoeg verstand van hebt om de aanschaf te doen en of je blindelings op de informatie van de verkoper af wil gaan.
19-11-2016, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem:
..

Ik beschouw het niet als een probleem op zich: in brede zin doe je er als koper goed aan om bij iedere aankoop toch een gezond portie wantrouwen te hanteren. We leven echter in een pamper samenleving. De koopbeschermingen en waarborgen zijn er in zulke hoeveelheden dat we als kopers nauwelijks nog in staat zijn om zelf na te denken over wat we aanschaffen. Je koopt een product en je gaat er bijna vanuit dat het vanwege anderen die voor je controleren dus in orde is.

Of je nu een auto, televisie, mobiel, wasmiddel of een balpen koopt: vraag jezelf af of je er wel genoeg verstand van hebt om de aanschaf te doen en of je blindelings op de informatie van de verkoper af wil gaan.

Ik vind het verwijt van pamper samenleving niet echt terecht .

Je kunt wantrouwen wat je wilt, je bent nu eenmaal geen expert op alle terreinen waar je producten koopt .
En zelf als ben op een enkel terrein expert, of neem je de slimme oom mee, je hebt niet altijd de mogelijkheid of middelen om bedrog (of kwaliteit) te testen bij elke aankoop .

Dan is het prima dat er gezamelijk controle stelsen met echte sancties is om de samenleving te beschermen tegen (soms gevaarlijk) bedrog. Uiteindelijk zijn dat soort collectieve mechanismen het verschil tussen een maatschappij en een jungle.

Of het nu om veilig voedsel, (niet)giftige verf, echt geld, diploma's die correleren met kennis , of bedrog met auto's gaat.
Op een enkel terrein ben ik toevallig zelf expert genoeg , maar op andere terreinen ben ik dat niet . En ik heb ik geen lab om te testen of er lood in de verf zit. Noch een garage om de tweedehands wagen helemaal door te lichten.

Dat tweedehands auto's traditioneel al een business met extra risico is moge zo zijn, het is wat mij betreft prima als ook daar dingen ietsje betrouwbaarder worden , en bonafide handelaren niet op achterstand staan tegen vage sjonnie's die een dikke marge maken op de teruggedraaide teller.
20-11-2016, 01:22 door Anoniem
Dit probleem (voor dubieuze verkopers) is m.i. gemakkelijk op te lossen door vanaf de eerste controlebeurt waar jij jouw auto hebt gekocht, vooraf je kilometerstand te laten terugzetten. Jouw vaste garage registreert de km-stand bij beurt 1(zeg: 75.000 km terwijl je er 100.000 km mee hebt gereden. Zij geven de eerste km-stand aan de RDW door. Bij de 2de controle ga eerst bij jou hacker langs. Je hebt feitelijk dus al 225.000 km op de teller staan. Je laat hem nogmaals 80.000 km terugdraaien.

Jouw karretje heeft inmiddels 225.000 km achter de rug maar op de teller staat 155.000 km. Je moet wel consequent altijd bij dezelfde garage je servicebeurten laten doen en dan is er geen haan die er naar kraait, tenminste, ik denk dat je zo met km standen kan blijven sjoemelen.
20-11-2016, 10:48 door Anoniem
Door Anoniem: Jouw karretje heeft inmiddels 225.000 km achter de rug maar op de teller staat 155.000 km. Je moet wel consequent altijd bij dezelfde garage je servicebeurten laten doen en dan is er geen haan die er naar kraait, tenminste, ik denk dat je zo met km standen kan blijven sjoemelen.
Wel raar dat de distributieriem al twee keer is vervangen, maar ach, je was erg voorzichtig.
21-11-2016, 09:40 door Anoniem
Die hele registratie van KM-standen is een standaard voorbeeld van hoe het niet moet:

Door de implementatie is de nationale autopas geworden tot iets waar de 'gewone man' alleen maar last van heeft en geen enkel voordeel uit haalt terwijl de personen die de boel bewust flessen geen haarbreed in de weg gelegd worden.

Het grootste probleem is de drempel die is opgeworpen om inzage te krijgen in de bij de nationale autopas geregistreerde KM-standen.
Waarom kun je niet op "mijnrdw .nl" per geregistreed kenteken een tellerrapport opvragen? Dit kan de eigenaar dan aan een potentiele koper laten zien.

Als een garagehouder (die verplicht is iedere keer dat hij aan een auto werkt, de KM-stand door te geven) een foutje maakt bij het invoeren is dat een hele klus dat te laten corrigeren. Terwijl daardoor de auto wel met het oordeel 'onlogisch' geregistreerd staat.

Als laatste, het terugdraaien van tellerstanden is verboden (is het al een misdrijf?), maar ik ken mensen die een schakelaar in de auto hebben waarmee de KM-teller 'stil gezet' wordt. Die auto's hebben in het NAP systeem een logische KM-stand, toch klopt die niet en hebben die auto's (veel) meer gereden dan de aangegeven KM-stand doet vermoeden.

Kortom, weer een schoolvoorbeeld van heel veel moeite, kosten en werk, maar totaal nutteloos tegen bewust misbruik.
22-11-2016, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem: Die hele registratie van KM-standen is een standaard voorbeeld van hoe het niet moet:

Door de implementatie is de nationale autopas geworden tot iets waar de 'gewone man' alleen maar last van heeft en geen enkel voordeel uit haalt terwijl de personen die de boel bewust flessen geen haarbreed in de weg gelegd worden.

Het grootste probleem is de drempel die is opgeworpen om inzage te krijgen in de bij de nationale autopas geregistreerde KM-standen.
Waarom kun je niet op "mijnrdw .nl" per geregistreed kenteken een tellerrapport opvragen? Dit kan de eigenaar dan aan een potentiele koper laten zien.

Als een garagehouder (die verplicht is iedere keer dat hij aan een auto werkt, de KM-stand door te geven) een foutje maakt bij het invoeren is dat een hele klus dat te laten corrigeren. Terwijl daardoor de auto wel met het oordeel 'onlogisch' geregistreerd staat.

Als laatste, het terugdraaien van tellerstanden is verboden (is het al een misdrijf?), maar ik ken mensen die een schakelaar in de auto hebben waarmee de KM-teller 'stil gezet' wordt. Die auto's hebben in het NAP systeem een logische KM-stand, toch klopt die niet en hebben die auto's (veel) meer gereden dan de aangegeven KM-stand doet vermoeden.

Kortom, weer een schoolvoorbeeld van heel veel moeite, kosten en werk, maar totaal nutteloos tegen bewust misbruik.

Dat heet een 'hyperbool' - een oplossing die een enkele probleemvariant niet afdekt 'totaal nutteloos' noemen .

De mensen met schakelaar zijn (alleen) de eigenaren die al van plan zijn de boel te flessen.

De malafide tussenhandelaar die een auto inkoopt en met het terugdraaien een fors hogere marge wil maken heeft wel te maken met de autopas , en de eigenaar die pas bij de verkoop bedenkt om de wagen te (laten) jong pimpen door de beun heeft het ook moeilijk.
Verder zie ik dat je via https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Tellerrapport-aanvragen-particulier.aspx?path=Portal/Particulier/Tellerstanden

voor 2 euro met je digid een tellerstand rapport kunt aanvragen voor je auto. Dat lijkt me precies geschikt voor de 'gewone man' die z'n auto particulier wil verkopen .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.