image

ING-app kan TAN-codes voor internetbankieren vervangen

woensdag 23 november 2016, 11:27 door Redactie, 9 reacties
Laatst bijgewerkt: 23-11-2016, 13:40

ING heeft een nieuwe functie aan de eigen smartphone-app toegevoegd die TAN-codes voor internetbankieren kan vervangen. Voor het versturen van betaalopdrachten ontvangen klanten in dit geval geen TAN-code meer via sms, zoals nu het geval is, maar krijgen een push-bericht op hun smartphone.

Dit push-bericht opent de smartpone-app waarop de gebruiker vervolgens met zijn mobiele pincode of smartphone moet inloggen. De app laat vervolgens het bedrag van de betaalopdracht zien, waarna de gebruiker die via zijn mobiele pincode of vingerafdruk kan goedkeuren. ING stelt dat klanten hun mobiele telefoon altijd bij de hand hebben en het merendeel van de klanten ook de Mobiel Bankieren App heeft geïnstalleerd.

"Daarom hebben we het mogelijk gemaakt om ook betalingen in Mijn ING, met de Mobiel Bankieren App goed te keuren. Inloggen in de Mobiel Bankieren App gaat eenvoudig met uw vingerafdruk of uw mobiele pincode", aldus de bank. "U hoeft dan niet meer te wachten op de TAN-code per SMS of op zoek te gaan naar de papieren TAN-lijst. Ook hoeft u geen TAN-code meer over te typen. Gewoon de app openen en de opdrachten goedkeuren met de mobiele pincode of met de vingerafdruk."

De komende periode zal de nieuwe functie, genaamd Mobiel Goedkeuren, geleidelijk worden uitgerold in Mijn ING voor alle particuliere gebruikers van de Mobiel Bankieren App. Wie de meest recente versie van de app gebruikt op een iPhone, iPad of Android-toestel, zal, wanneer aan de beurt, de optie Mobiel Goedkeuren automatisch bij de betaalopdrachten in Mijn ING zien verschijnen. Volgens ING is Mobiel Goedkeuren net zo veilig als goedkeuren met een TAN-code. Sommige klanten zijn echter kritisch. "Ik vind het overmaken met een tancode die je op je telefoon krijgt veel veiliger", aldus een gebruiker op het forum van de bank.

Reacties (9)
23-11-2016, 13:20 door Korund

ING stelt dat klanten hun mobiele telefoon altijd bij de hand hebben en het merendeel van de klanten ook de Mobiel Bankieren App heeft geïnstalleerd.
Ik heb geen $%@#$ mobiele telefoon en ik wil ook niet voor ieder wissewasje afhankelijk worden gemaakt van het bezit ervan.
Toen ik een (zakelijke) rekening aanvroeg, was hij standaard ingesteld op het gebruik van sms-TAN-codes. Dat kan je weliswaar veranderen in een papieren TAN-lijst, maar voor het autoriseren daarvan wordt er een TAN-code naar je telefoon gestuurd. Omdat dat niet ging, moest ik het via de helpdesk laten doen. Vervolgens blijkt dat wegens de gevolgde procedure je rekening een week lang (5 werkdagen) niet gebruikt kan worden.
23-11-2016, 13:23 door Anoniem
Nou,ik ben klant bij de ing,ik zou nooit mobiel bankieren.
Ook wegens veiligheid.
Ik hou het wel bij de pinnen,of soms iets contant betalen.
Ja ik internetbankier wel,in bepaalde gevallen,maar ik heb met mijn netwerk altijd een goede vpn verbinding.
Dat is veiliger dan een mobiele app.
Tenminste dat acht ik zelf zo.
23-11-2016, 13:23 door Anoniem
Gaat voorbij aan het feit dat TAN codes gebruiken een stuk minder veilig is dan een device gebaseerde hardware crypto oplossing zoals een random reader.

J.
23-11-2016, 13:31 door Anoniem
Hoe zit het eigenlijk met oude andoid versies ?
Worden deze ook ondersteund of wordt alleen de laaste versie ondersteund met laaste update?
23-11-2016, 13:36 door Anoniem
SMS TAN codes zijn ook niet alles. Als je naar een andere provider overstapt blokkeren ze het versturen van TAN codes naar je mobiele telefoon voor een bepaalde tijd. Dit werkt trouwens alleen als je van 1 van de grotere providers overstapt naar een andere.
23-11-2016, 14:48 door choi
Dit lijkt op het model dat MS gebruikt voor hun 2-factor authenticatie. De toekomst zal uitwijzen of er kwetsbaarheden in dit systeem zitten, maar het gemak dient de mens en ik zie dit al heel snel gemeengoed worden zoals contactloos betalen.

Een ander geintje dat de ING heeft geïntroduceerd is het overnemen van een online betaling (op de desktop) op je mobiel via een QR-code. Ook hier geldt hetzelfde principe: menselijke inbreng minimaliseren en de rest laten overnemen door machines. Je wordt er haast technofobisch van.
23-11-2016, 19:40 door Anoniem
Door Anoniem: Nou,ik ben klant bij de ing,ik zou nooit mobiel bankieren.
Ook wegens veiligheid.
Ik hou het wel bij de pinnen,of soms iets contant betalen.
Ja ik internetbankier wel,in bepaalde gevallen,maar ik heb met mijn netwerk altijd een goede vpn verbinding.
Dat is veiliger dan een mobiele app.
Tenminste dat acht ik zelf zo.

Je kunt je afvragen: wanneer is jouw pc voor het laatst besmet geweest met iets vs. je mobiel?

Waarom VPN? Vind je het fijn dat iemand anders (een kwaadwillende) jouw IP adres kan krijgen en de bank het onderscheid niet kan maken tussen jou en die ander? Denk dat je bank daar anders over denkt.
VPN is vrij nutteloos (soms zelfs slechter) tenzij je je provider niet vertrouwd.

Ik acht anders.
25-11-2016, 07:52 door Anoniem
Door Anoniem: SMS TAN codes zijn ook niet alles. Als je naar een andere provider overstapt blokkeren ze het versturen van TAN codes naar je mobiele telefoon voor een bepaalde tijd. Dit werkt trouwens alleen als je van 1 van de grotere providers overstapt naar een andere.

Je bent zelf gewoon verantwoordelijk om de ing app via internet bankieren aan een mobiele telefoon te koppelen. tan codes worden per sms verstuurd niet naar je telefoon.
07-12-2016, 09:57 door Anoniem
Ik heb jarenlang mijn overschrijving gedaan via internet op mijn laptop en tan code via mobiele telefoon. Nooit problemen gehad ook niet in het buitenland. Waarom dan die wijziging?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.