ING heeft een nieuwe functie aan de eigen smartphone-app toegevoegd die TAN-codes voor internetbankieren kan vervangen. Voor het versturen van betaalopdrachten ontvangen klanten in dit geval geen TAN-code meer via sms, zoals nu het geval is, maar krijgen een push-bericht op hun smartphone.
Dit push-bericht opent de smartpone-app waarop de gebruiker vervolgens met zijn mobiele pincode of smartphone moet inloggen. De app laat vervolgens het bedrag van de betaalopdracht zien, waarna de gebruiker die via zijn mobiele pincode of vingerafdruk kan goedkeuren. ING stelt dat klanten hun mobiele telefoon altijd bij de hand hebben en het merendeel van de klanten ook de Mobiel Bankieren App heeft geïnstalleerd.
"Daarom hebben we het mogelijk gemaakt om ook betalingen in Mijn ING, met de Mobiel Bankieren App goed te keuren. Inloggen in de Mobiel Bankieren App gaat eenvoudig met uw vingerafdruk of uw mobiele pincode", aldus de bank. "U hoeft dan niet meer te wachten op de TAN-code per SMS of op zoek te gaan naar de papieren TAN-lijst. Ook hoeft u geen TAN-code meer over te typen. Gewoon de app openen en de opdrachten goedkeuren met de mobiele pincode of met de vingerafdruk."
De komende periode zal de nieuwe functie, genaamd Mobiel Goedkeuren, geleidelijk worden uitgerold in Mijn ING voor alle particuliere gebruikers van de Mobiel Bankieren App. Wie de meest recente versie van de app gebruikt op een iPhone, iPad of Android-toestel, zal, wanneer aan de beurt, de optie Mobiel Goedkeuren automatisch bij de betaalopdrachten in Mijn ING zien verschijnen. Volgens ING is Mobiel Goedkeuren net zo veilig als goedkeuren met een TAN-code. Sommige klanten zijn echter kritisch. "Ik vind het overmaken met een tancode die je op je telefoon krijgt veel veiliger", aldus een gebruiker op het forum van de bank.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.