Zo'n 100.000 klanten van de Britse internetprovider Post Office hadden deze week tijdelijk geen internet nadat hun router door de Mirai-worm was aangevallen. Ook klanten van de Britse provider TalkTalk kregen met aanvallen te maken, maar hoeveel mensen hier zijn getroffen is niet bekendgemaakt.
"We willen klanten geruststellen dat er geen persoonlijke gegevens of apparaten zijn gehackt", aldus Post Office in een verklaring aan de BBC. "We hebben de oorzaak van de problemen gevonden en een oplossing geïmplementeerd die op dit moment onder alle klanten wordt uitgerold." Klanten die nog steeds problemen hebben krijgen het advies om hun router opnieuw te starten. Dit zorgt er meteen voor dat de router de laatste update kan downloaden.
Volgens TalkTalk zou een "klein percentage" van de klanten door de Mirai-worm zijn getroffen. "Samen met andere providers in Groot-Brittannië en daarbuiten nemen we maatregelen om de potentiële impact van de Mirai-worm te beperken. We hebben aanvullende maatregelen op netwerkniveau genomen om klanten te beschermen", aldus een woordvoerster. Mirai kan op internet aangesloten apparaten infecteren, zoals routers, digitale videorecorders en ip-camera's. In eerste instantie gebruikte de worm alleen standaardwachtwoorden die niet door de eigenaar waren gewijzigd, maar sinds afgelopen weekend verspreidt de worm zich ook via een kwetsbaarheid in dsl-routers. Door de aanvallen kregen eerder al 900.000 klanten van Deutsche Telekom met problemen te maken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.