Iets meer dan de helft van de contactmomenten tussen burger en overheid verloopt inmiddels digitaal, zo blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken werd uitgevoerd (pdf). Jaarlijks hebben Nederlanders ongeveer 390 miljoen keer contact met de overheid.
Zo'n 200 miljoen van deze contacten verliepen in 2016 via een digitaal kanaal. Per individueel persoon gaat het op jaarbasis om gemiddeld 28,8 contacten die in 15 gevallen op digitale wijze plaatsvinden. Een derde van de burgers die digitaal contact met de overheid had geeft aan dat volledig digitaal contact 'goed mogelijk' voor ze is. Drie op de tien (29 procent) geeft zelfs aan dat het hun voorkeur heeft en bovendien makkelijk afgaat. Van de groep die nog geen digitaal contact met de overheid heeft gehad geeft daarnaast driekwart aan dat het voor hun mogelijk is om gebruik te maken van de dienstverlening als die volledig digitaal zou worden aangeboden. Voor 15 procent is dat niet mogelijk.
88% van de meest gebruikte overheidsproducten is inmiddels digitaal beschikbaar. Van de meest gebruikte producten van de grote uitvoeringsorganisaties die op het hele land zijn gericht, zoals de Belastingdienst, UWV, SVB, RVO en DUO, is 99% digitaal beschikbaar. "Burgers krijgen daardoor steeds meer mogelijkheden om een digitaal kanaal te kiezen om zo gemakkelijk en veilig zaken met de overheid te regelen", aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.