In de eerste zes maanden van dit jaar heeft de Nederlandse politie Apple 63 keer om apparaat- en gebruikersgegevens gevraagd, zo blijkt uit het nieuwste transparantierapport van de techgigant (pdf). Bij apparaatverzoeken gaat het vaak om informatie over gestolen en verloren toestellen.
In de eerste helft van dit jaar diende de politie 50 apparaatverzoeken bij Apple in, die op 138 toestellen betrekking hadden. Bij 18 verzoeken (36%) werden er door Apple gegevens overhandigd. Accountverzoeken hebben betrekking op informatie over iemands iTunes- of iCloud-account, zoals naam en adres. In bepaalde gevallen wordt er ook om iCloud-content gevraagd, zoals foto's, e-mail, back-ups van iOS-apparaten, documenten, contacten, kalenders en bookmarks.
De Nederlandse politie diende bij Apple tien van dergelijke accountverzoeken in, die op tien accounts betrekking hadden. In vijf gevallen werden er gegevens verstrekt. Vier keer ging het om "non-content data" en één keer om "content-data". Verder reageerde Apple drie keer op een noodverzoek van de politie. Het gaat dan om dataverzoeken die in noodgevallen worden gedaan, bijvoorbeeld om iemands leven te redden of lichamelijk letsel te voorkomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.