Door Anoniem: Ik vraag me af of de responsible disclosure niet bij het dinosaurus-museum moet worden toegevoegd.
Responsible disclosure is bij lange na niet dood en duizenden onderzoekers verdienen wereldwijd een flinke boterham aan het systeem, ontvangen kadotjes en pimpen hun cv, terwijl miljoenen gebruikers van hardware/software er van profiteren. Netgear heeft niet eens een responsible disclosure beleid en dan zou het hele concept naar het museum in moeten?
Full disclosure werkt vooral goed als frustratie uitlaatklep en machtsvertoon van de (anonieme)onderzoeker, maar heeft verder vooral negatief effect voor de eindgebruikers en zelden voor de fabrikanten. Die eindgebruikers weten van niets en zijn sitting ducks tenzij een van de vele disculosures wel viral in de (social)media rond gaat met een waarschuwing van een belangrijk CERT. De (social)media doet niet aan viral omdat iets een RD is, maar omdat het selectief heel belangrijk is om aan het viral gedrag mee te doen. Bij de gewone media soortgelijk: die zijn ook zeer selectief in het bepalen wat nieuws is, er is geen tijd en geen geld om over alle belangrijke zaken te berichten. Dagelijks komen heel veel lekken publiek uit waar tot dan toe geen crimineel weet van had en geen markt voor was maar na de disclosure wel. Al de gebruikers weten massaal dan nog steeds van niets maar lopen wel onbehoorlijk groot risico als gevolg van de onderzoeker die gefrustreerd was dat zijn geweldige bevinding niet werd beloond met aandacht vanuit de fabrikant en die beloning wel in de vorm van aandacht komt vanuit het wereldje waarin de FD is gedaan.
RD is een samenspel. Iemand in een machtpositie moet die macht niet misbruiken en de partijen die afhankelijk van elkaar zijn geven elkaar de ruimte. Er is een verstoring als een van de partijen vind dat het teveel niet naar zijn wens of kunnen gaat. Netgear heeft niet eens een RD beleid. Kijk dan op zijn minst naar stappen of netgear hulp nodig heeft om dat op te zetten. Zonder fatsoenlijke ontwikkelafdeling is het moeilijk patchen en makkelijk voor anderen om er over te klagen in de media met een houding van kijk ons eens goed bezig zijn door tegen dat bedrijf aan te trappen want we hebben ze een kans gegeven en nu moeten ze het maar voelen via de media met ons als helden.