Drie procent van de Nederlanders die online goederen aanschaft is dit jaar slachtoffer van digitale koopfraude geworden, waarbij bestelde goederen niet worden geleverd, zo laat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) weten. Een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen het nog om 2 procent ging.
Fraude maakt een klein deel uit van de problemen waar online shoppers tegenaan lopen. Als voornaamste probleem geven e-shoppers op dat goederen of diensten te laat bezorgd worden. 23 procent van de mensen die goederen of diensten via internet kochten, meldden dit. Daarna worden technische problemen (12 procent) bij het bestellen of betalen via internet genoemd. Ook zegt 9 procent van de e-shoppers dat ze het afgelopen jaar verkeerde of beschadigde goederen bezorgd kregen. Het aantal online kopers die moeilijkheden ondervonden omdat bedrijven geen goederen of diensten in Nederland leverden is gestegen van 4 procent in 2015 naar 6 procent dit jaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.