Smart-tv's van Sony en Panasonic blijken nog altijd standaard het kijkgedrag van gebruikers te volgen. De enige manier om dit te voorkomen is door de gebruiksvoorwaarden af te wijzen, waardoor de smart-functionaliteit geheel of gedeeltelijk niet meer werkt, zo laat de Consumentenbond weten.
Net als in 2014 onderzocht de Consumentenbond de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van smart-tv-fabrikanten, nu voor de vijf grootste tv-merken. Vooral Sony en Philips doen volgens de consumentenorganisatie een stap terug. Deze fabrikanten leveren hun smart-tv’s met Android TV, een systeem van Google. Het is niet mogelijk om de bijbehorende voorwaarden van Google af te wijzen. Consumenten moeten ze accepteren, willen ze de tv überhaupt kunnen gebruiken. Bij LG, Panasonic en Samsung kunnen consumenten de voorwaarden wel afwijzen, al kunnen ze dan geen smart-tv-functies gebruiken. Wel zijn de voorwaarden van Sony een stuk duidelijker geworden.
Wat betreft het volgen van het kijkgedrag van consumenten is er enige verbetering ten opzichte van 2014. Bij Philips, Samsung en LG staat het volgen van kijkgedrag standaard uitgeschakeld. Als consumenten ervoor kiezen om dit niet aan te vinken, blijven alle smart-tv-functies gewoon werken, maar consumenten krijgen dan geen kijkadviezen van deze fabrikanten op basis van hun kijkgedrag. Bij Samsung en LG staat ook de optie voor gepersonaliseerde reclame standaard uit.
Bij Sony en Panasonic hebben gebruikers geen aparte optie voor het volgen van het kijkgedrag. Gebruikers die bij Panasonic niet willen dat hun kijkgedrag wordt gevolgd moeten de voorwaarden in zijn geheel afwijzen, waardoor de smart-functies niet van het apparaat niet meer zijn te gebruiken. Gebruikers die bij Sony de voorwaarden niet accepteren kunnen nog wel gebruik van Netflix en YoTube maken, maar 'nationale' apps van bijvoorbeeld Videoland, Pathé en NOS blijken dan niet meer te werken.
Hoewel de situatie wat betreft het volgen van het kijkgedrag volgens de Consumentenbond is verbeterd verzamelen fabrikanten nog steeds veel gegevens over het gebruik van de televisie, zoals welke apps er worden gebruikt en voor hoe lang, maar ook het klik- en zapgedrag. "En de redenen voor het verzamelen van die gegevens zijn niet altijd duidelijk", aldus de consumentenorganisatie. Gebruikers die niet door hun televisie willen worden gevolgd krijgen het advies het apparaat niet op internet aan te sluiten. Zo zijn de smart-functies niet meer te gebruiken, maar kunnen gebruikers wel hun kijkgedrag beschermen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.