Door Anoniem:
12:43 door Anoniem
Zoals @Aha al heeft gezegd levert het ongefundeerd kritiek leveren op een hele sectoren als de overheid en de zorg niets op.
Hoewel ik bijvoorbeeld ook binnen de overheid wel wat minder positieve ervaringen heb zijn er andere sectoren waar de invloed van de "rotte appels" veel groter is.
Met dien verstande dan dat er juist wel gefundeerde vragen zijn voor een gefundeerd kritische houding.
Iets dat aha overschreeuwde en iets waar jij nou juist wel inhoudelijk op reageert en ook onderschrijft.
Een onbegrijpelijke opmerking dus waarbij ik de rest van je eigen CISO reactie nog even aanhaal :
Over de digitale patiëntportalen kan ik zeggen: De patiënt is natuurlijk "de baas" over de eigen gegevens, in sommige portalen (weet niet of dit voor allemaal zo is) moet er echt eerst een account worden geactiveerd voordat je in kunt loggen om bij een deel van je dossier te kunnen.
jaaa,........ maaar,....en/of eigenlijk vooral,..ennnnnnnn (plussssss)
Maar ook als je eigen dossier niet beschikbaar is via de zorgportaal neemt dat natuurlijk niet het risico weg van een zware hack op het zorgportaal waarbij alle dossier buitgemaakt kunnen worden.
Jullie hebben het over ongefundeerde kritiek maar wat je zelf als bestaand risico aangeeft is direct met zoveel woorden aangekaart als risico in een apart topic wat ook hier weer genoemd is.
Nog een keer, Kijk,
en vergelijk.
https://www.security.nl/posting/494053/Verplicht+online+medisch+dossierJe kan eromheen praten maar de gefundeerde kritiek met een reëel risico blijft bestaan : ziekenhuizen hangen patiëntendata aan het internet!
Zijn patiënten hierin gekend?
Nee, ja misschien achteraf of op een moment dat ze geen keuze hebben.
Als CISO bij een ziekenhuis kan ik je verzekeren dat de bescherming van de privacy van patiënten uitermate belangrijk wordt gevonden door het grootste deel van het personeel. Uitzonderingen daargelaten zijn de meeste mensen in de zorg namelijk vooral bezig met het welzijn van de patiënt en niet met het zelf beter worden over de rug van patiënten! Ik heb de afgelopen jaren in veel sectoren gewerkt en mijn ervaring is dat er in de zorg veruit het meeste oog is voor de belangen van "de klant".
Mooi verhaal alleen is het niet sluitend want,
als het belang van de klant is om data daadwerkelijk te beschermen geven jullie niet thuis.
Immers, patiënten data worden aan het internet gekoppeld en erkend wordt dat het wel of niet activeren voor dataroof via een hack niet uitmaakt.
Dan handel je dus niet in het belang van de patiënt maar doe je een soort goocheltruc met woorden en belangen waarbij het eigenbelang de doorslag geeft en niet het security belang van de patiënt!!!
Effectief beveiligingsbeleid, multi factor authenticatie en regelmatige pentests zouden inderdaad verplicht moeten zijn op straffe van hoge boetes.
Dat doet er niet toe want ziekenhuizen voeren dit soort systemen eerst in en voeren dan op delen en ook nog noodgedwongen de discussie achteraf!
Zonder de patiënt en haar wensen daarin te betrekken dus zonder echt de belangen van de patiënt te dienen.
Je kan namelijk geen belang van een ander dienen als je die ander daarin niet betrekt!
PUNT!
Als we echter naar het risico kijken bij een goed ingerichte zorgportaal dan ligt dat risico daar lager dan op allerlei andere vlakken.
Dat doet er geen 'ruk' toe.
Net zomin als een verwijzing naar andere software systemen die ook onveilig zouden zijn of welk voorbeeld dan ook.
Het enige dat telt is het risico op inbraak en verlies van patiëntendata (data van de patiënt en niet van jullie!) door het ziekenhuis in kwestie.
De risico afweging wordt bewust door het ziekenhuis gemaakt vanuit het belang van het ziekenhuis.
Anderen worden daar niet in gekend wat nogal vreemd is omdat de patiënt uiteindelijk het risico draagt en niet het ziekenhuis.
Nou,ja het ziekenhuis draagt een financieel risico dat is waar. Het risico op een boete.
Maar dat is een heel anders soort straf dan dat je eigen patiëntendata op straat liggen, dat is een levenslange straf want die data liggen vanaf dan voor altijd op straat.
Als CISO (wat dat dan ook is met welke verantwoordelijkheid dan ook) vindt je wel weer een andere baan, alles vergeven en vergeten.
Alleen niet voor de patiënt die voorgoed zijn data-privacy kwijt is!
Van al die datalekken bij zorginstellingen zijn is er volgens mij niet één die vanuit het zorgportaal kwam.
Dat is op zich fijn om te horen.
Merkwaardig alleen dat een dergelijke geruststelling via deze weg moet komen en dat er zo geheimzinnig over gedaan moet worden.
De eigenaar van de data heeft het nakijken en dat is raar.
De risico's zitten veel meer bij de onderbezette IT afdelingen
Maar dat doet er voor de patiënten niet toe!
Het ziekenhuis is voor de patiënt 1 organisatie en 1 eigenaar van haar dossier.
en het op andere manieren delen (emailen etc) van goedbedoelende, enthousiaste en met hun patiënten begane zorgverleners.
Dat is in zoverre dan een geruststelling omdat lekken dan niet met bakken gaan maar per dossier.
Tenzij assistenten (den aan Isala zwolle) gaan slepen met computers vol data en die dan verliezen.
Nogmaals : er is een gefundeerde zorg onder burgers over de onzorgvuldigheid waarmee omgegaan wordt met patiëntendata.
Onrust over het ongevraagd koppelen van patiëntendata aan het internet.
Bij deze nog meer onrust over het feit dat de hete bal wordt doorgeschoven onder het mom van allerhande excuses en geruststellingen die geen geruststellingen zijn.
Als goede intenties voldoende waren in deze maatschappij, tja wat dan..
Het gekke is dat voor burgers, werknemers goede intenties nooit voldoende zijn, je moet presteren en wordt daar op afgerekend.
Wordt een ziekenhuis ter verantwoording geroepen dan moeten de goede intenties genoeg zijn, moet vertrouwen vanuit de patiënt volstaan en zijn fouten, fout beleid en foute beslissingen de schuld van de bezuinigingen en van onderbezetting.
Wat natuurlijk onzin is.
Ziekenhuizen willen die software met allemaal toeters en bellen en denken op van alles en nog wat te kunnen bezuinigen, bijvoorbeeld in de communicatie met de klant (patiënt).
Dat levert nieuwe problemen op (en oeps ook onverwacht laat alsnog protest op) en dan blijken de risico's ook nog in het echt niet afgedekt te zijn en wordt het heet onder de zorgende voeten.
De publieke discussie die dan ontstaat afdoen als ongefundeerd is onterecht, simpelweg omdat het niet goed zit en er te snel processen in gang zijn gezet op te onzorgvuldige wijze en zonder goedkeuren van de patiënt.
Dat is een beetje ziekenhuis eigen, zaken onder de pet willen houden, reputatieschade kost immers geld voor elk bedrijf en ook voor een ziekenhuis dat ook 'gewoon' een groot bedrijf is dat haar broek moet ophouden, zich aan de wet dient te houden en zich dus ook moet realiseren dat de klant koning is; on ieder geval in zoverre koning dat ze geen beslissingen voor de klant dient te nemen waar zij die klant daar gewoon om kan vragen.
De meeste klanten van het ziekenhuis zijn wilsbekwaam en dienen daarom vooraf gevraagd te worden of zij het op prijs stellen dat hun data aan het internet worden gehangen.
Het lijkt erop dat ziekenhuizen (en overige zorginstellingen) dat niet doen, en ik heb het sterke vermoeden dat ze dat ook niet gaan doen.
Als zorginstellingen weigeren te voldoen aan de vraag van de patiënt hun data niet aan het internet te hangen dan zijn ze er uiteindelijk niet voor de klant.
Praat niet recht wat krom is maar maak recht wat krom is!(Maar ja, dat kost geld, software alsnog aanpassen. Niet het probleem van de patiënt, had je maar om toestemming moeten vragen.)
Dank voor je antwoord
'Gelukkig' (voor de zorginstellingen) is dit nieuws alweer vergeten bij nieuwe wanen van nieuwe dagen, jammer voor de patiënt die het nakijken heeft bij die instellingen waar de digitalisering er botweg doorgedrukt is, want daar komt het hoe je het ook wendt of keert gewoon op neer, zonder vragen doordrukken (=machomanagement tegen een vet salaris zonder werkelijk persoonlijk risico).