ING waarschuwt klanten voor phishingaanvallen die via sms en WhatsApp plaatsvinden en waarbij wordt geprobeerd om codes voor internetbankieren te stelen. "De afgelopen periode zien wij een toename in alternatieve manieren waarop phishers contact leggen met hun potentiële slachtoffers", aldus de bank.
In het meest recente voorbeeld ontvangen klanten een sms-bericht met een oproep om een beveiligingsupdate te installeren, en de gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. In werkelijkheid gaat het om een kwaadaardige app die alle sms-berichten van de klant doorstuurt. In een ander voorbeeld kunnen klanten benaderd worden in verband met een geplaatste advertentie op marktplaatsen of advertentiesites, of bij het bieden op een (valse) advertentie. Vervolgens wordt er gevraagd om allerlei gegevens af te geven waarmee de fraudeur toegang tot internetbankieren of mobiel bankieren kan krijgen.
De bank adviseert klanten om geen apps te installeren die zogenaamd van ING zijn. "De apps van ING worden alleen via Google Playstore, Apple Appstore of Windows Store aangeboden", zo laat de bank weten. Verder wordt klanten aangeraden om nooit op een link in e-mail of sms te klikken om naar Mijn ING te gaan, maar ing.nl zelf in de browser te openen en bovenin op 'Inloggen' te klikken. Ook moeten klanten geen foto van hun bankpas naar andere personen of instellingen opsturen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.