De Nationale ombudsman maakt zich zorgen over het wetsvoorstel 'Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten', aangezien burgers met klachten over de AIVD of MIVD straks niet langer meer bij de ombudsman langs kunnen. Als het aan het kabinet ligt moeten burgers voortaan bij de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) aankloppen.
"Mensen moeten ook in de toekomst terecht kunnen bij een evident onafhankelijke instantie zoals de Nationale ombudsman", zo laat ombudsman Reinier van Zutphen weten. Hij schreef een brief naar de voorzitter van de Tweede Kamer (pdf). Daarin laat de ombudsman weten dat klachtbehandeling is gericht op herstel van vertrouwen van burgers in hun overheid. De klachtbehandelingsprocedure moet volgens de Nationale ombudsman zo worden ingericht dat dit doel optimaal wordt bereikt.
"Het burgerperspectief is hierbij steeds leidend", schrijft Van Zutphen. Belangrijk aandachtspunt is dat elke schijn van partijdigheid die de burger zou kunnen ervaren, zo veel mogelijk wordt vermeden. Zeker bij klachten over de AIVD en de MIVD luistert dat volgens de ombudsman nauw. Het onderbrengen van de tweede lijn klachtbehandeling bij de toezichthouder, de CTIVD, is wat dat betreft uiterst ongelukkig, merkt hij op. "Nog los van de onbekendheid van de CTIVD voor veel burgers, wekt de constructie de schijn van partijdigheid in de hand", gaat Van Zutphen verder.
Hij wil dan ook de tweede lijn klachtbehandeling behouden. Naast een onafhankelijke positie heeft de ombudsman naar eigen zeggen jarenlang ervaring met klachtbehandeling over de AIVD en de MIVD. Ook de Raad van State, de Raad voor de Rechtspraak en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten willen dat de ombudsman deze rol blijft vervullen. Van Zutphen hoopt dat het parlement het wetsvoorstel op dit punt dan ook wil aanpassen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.