image

Duitse geheime dienst wil terugslaan bij cyberaanvallen

dinsdag 10 januari 2017, 13:57 door Redactie, 8 reacties

De Duitse geheime dienst wil kunnen terugslaan bij cyberaanvallen, zoals het verwijderen van gestolen data op servers die de aanvallers gebruiken of het uitschakelen van systemen. Dat laat Hans-Georg Maassen, hoofd van de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst BfV tegenover het persbureau dpa weten.

"We denken dat het noodzakelijk is om niet alleen defensief bezig te zijn, maar de vijand ook te kunnen aanvallen zodat hij stopt met verdere aanvallen tegen ons." Eerder opperde de Duitse minister van Binnenlandse Zaken al dat Duitse diensten de bevoegdheid moeten krijgen om cyberaanvallen actief te kunnen bestrijden. Maassen is het hiermee eens.

Op dit moment kan de BfV gegevens die zijn gestolen en door de aanvallers op een server worden bewaard niet verwijderen. "Er is dus een groot risico dat naast de aanvaller derde partijen deze gegevens kunnen benaderen", merkt Maassen op. In dit geval zouden de Duitse autoriteiten over de juridische autoriteit moeten beschikken om de gegevens te verwijderen. Verder pleit het hoofd van de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst ook voor wetgeving om systemen uit te schakelen die een serieuze bedreiging voor de cyberveiligheid vormen.

Reacties (8)
10-01-2017, 15:39 door Anoniem
Dit gaat nog leuk worden.

Straks is elke staat bezig bij welke 'vijand' dan ook terug te slaan.
Data van servers geript, ingebroken bij de servers van bondgenoten en noem maar op.
10-01-2017, 16:09 door johanw
Dan kunnen ze meteen beginnen terug te slaan naar de USA.
10-01-2017, 17:06 door Anoniem
Net alsof het ooit 100% zeker te stellen is waar een aanval vandaan komt...
Als ik als scriptkiddy ga hacken vanaf amerikaanse IP adressen richting BfV, dan gaan ze zeker niet nucleair retaliation strike toepassen op Washington.
Maar als de Amerikanen of Isrealiers vanuit Russisch IP space gaan hacken... DAN ineens wel zeker?

We zijn dankzij Obamarama ineens weer terug in de koude oorlog V2.0...
Toen waren Amerikanen xenofobisch met een schuilkelder in de achtertuin en Nederlanders waren vooral bang voor 'de bom'...
Ja, dat is een tijd waar ik met plezier naar terug kijk... NOT..
Dank je wel Obama... Niks, eerste zwarte president.. niets democratisch... de eerste prutser die ons weer 50 jaar terug in de tijd stuurt als trieste kleuter die zijn speeltje niet mag houden...
Waarom? Omdat blijkt dat de Amerikaanse kiezer liever een (succesvolle) zakenman als president heeft dan een vrouw die het okay vind als haar man vreemd gaat, liegt over alles onder ede en vervolgens daar zelf ook een handje van heeft...
10-01-2017, 18:22 door Anoniem
Ongelofelijk. Denken ze nu echt niet meer na?

Net of die gegevens op 1 server blijven...en dan zullen we het maar nog niet hebben over de complicaties die hieruit voortvloeien.

Of reageerde Theo Maassen? Want dan kan ik de grap er wel van in zien.
10-01-2017, 20:09 door Anoniem
eigenlijk wel grappig, want eenduidig vaststellen wie je gehackt heeft is erg lastig vast te stellen.

En dan te bedenken wat er gebeurt als een Navo lid in cyberspace wordt aangevallen, gaan we dan onder artikel 5 met alle navo landen terugslaan met een cyberwar?
10-01-2017, 22:30 door Anoniem
Ga de patronen maar vast eens nalopen hier via de aanval-atlas: https://map.norsecorp.com/#/

Jammer dat je het niet kan beschouwen als een game, waar je naar een volgend level kan gaan.

De backbone wordt nog steeds door 1 super speler beheerd.
De infrastructuur wordt nog steeds door de major vendors van diezelfde super speler beheerst en gecontroleerd.

Het wachten is dus op de volgende twitter van de POTUS.

BfV is nog steeds een maatje te klein, ondanks de hulp via de instroom van alle nieuwe deskundigheid.
11-01-2017, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem: Net alsof het ooit 100% zeker te stellen is waar een aanval vandaan komt...
Als ik als scriptkiddy ga hacken vanaf amerikaanse IP adressen richting BfV, dan gaan ze zeker niet nucleair retaliation strike toepassen op Washington.
Maar als de Amerikanen of Isrealiers vanuit Russisch IP space gaan hacken... DAN ineens wel zeker?

We zijn dankzij Obamarama ineens weer terug in de koude oorlog V2.0...
Toen waren Amerikanen xenofobisch met een schuilkelder in de achtertuin en Nederlanders waren vooral bang voor 'de bom'...
Ja, dat is een tijd waar ik met plezier naar terug kijk... NOT..
Dank je wel Obama... Niks, eerste zwarte president.. niets democratisch... de eerste prutser die ons weer 50 jaar terug in de tijd stuurt als trieste kleuter die zijn speeltje niet mag houden...
Waarom? Omdat blijkt dat de Amerikaanse kiezer liever een (succesvolle) zakenman als president heeft dan een vrouw die het okay vind als haar man vreemd gaat, liegt over alles onder ede en vervolgens daar zelf ook een handje van heeft...

Voorbeeldje pro-Russische cyberwarrior. Ik zie dit soort commentaar iets te vaak de laatste tijd. Als je geloofwaardig wilt overkomen heb dan ook kritiek op Rusland.
12-01-2017, 17:54 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-01-2017, 18:02
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net alsof het ooit 100% zeker te stellen is waar een aanval vandaan komt...
Als ik als scriptkiddy ga hacken vanaf amerikaanse IP adressen richting BfV, dan gaan ze zeker niet nucleair retaliation strike toepassen op Washington.
Maar als de Amerikanen of Isrealiers vanuit Russisch IP space gaan hacken... DAN ineens wel zeker?

We zijn dankzij Obamarama ineens weer terug in de koude oorlog V2.0...
Toen waren Amerikanen xenofobisch met een schuilkelder in de achtertuin en Nederlanders waren vooral bang voor 'de bom'...
Ja, dat is een tijd waar ik met plezier naar terug kijk... NOT..
Dank je wel Obama... Niks, eerste zwarte president.. niets democratisch... de eerste prutser die ons weer 50 jaar terug in de tijd stuurt als trieste kleuter die zijn speeltje niet mag houden...
Waarom? Omdat blijkt dat de Amerikaanse kiezer liever een (succesvolle) zakenman als president heeft dan een vrouw die het okay vind als haar man vreemd gaat, liegt over alles onder ede en vervolgens daar zelf ook een handje van heeft...

Voorbeeldje pro-Russische cyberwarrior. Ik zie dit soort commentaar iets te vaak de laatste tijd. Als je geloofwaardig wilt overkomen heb dan ook kritiek op Rusland.

12-01, 17:06 wil gewoon niet geloofwaardig zijn.
Opbouwende kritiek op 12-01, 17:06 is hoogstwaarschijnlijk parels voor de zwijnen.

Inderdaad, je hebt gelijk: steeds vaker duiken (ook hier) griezelig polarisererende ventjes, wellicht ook meiskes op.
Beangstigend voor mensen met humaan i.p.v. aapgedrag.

Toegevoegd:
Ik zal het nog wat scherper stellen.
@ 17:06, In reactie op je opmerking:
"Toen waren Amerikanen xenofobisch met een schuilkelder in de achtertuin en Nederlanders waren vooral bang voor 'de bom... moet ik je teleurstellen in je overtuiging.
Wij waren toen vooral bang voor méér mensen die dachten zoals jij.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.