De Europese Commissie wil dat de cookiemelding die websites laten zien wordt afgeschaft, aangezien de maatregel nauwelijks effectief is. Dat blijkt uit een voorstel dat vandaag werd gepresenteerd. Eerder werden websites nog verplicht om toestemming voor het plaatsen van trackingcookies te vragen.
Volgens de EC zorgt de maatregel echter voor een onnodige last voor zowel bedrijven als gebruikers. Zo zouden gebruikers akkoord met de cookiemelding gaan zonder echt te begrijpen wat die inhoudt. Daarnaast dekt de cookiemelding niet alle tracking af, aangezien de toestemming niet geldt voor het volgen van internetgebruikers op andere manieren, bijvoorbeeld aan de hand van hun apparaat. De implementatie van de maatregel is daarnaast kostbaar voor bedrijven.
De EC kijkt dan ook naar het gebruik van software, zoals browsers, waarmee internetgebruikers hun voorkeur kunnen duidelijk maken. Zodoende zou een groot deel van de bedrijven geen cookiemelding meer hoeven te tonen, wat kosten kan besparen. "Het kan echter lastiger voor gerichte adverteerders worden als een groot deel van de gebruikers cookies van derde partijen weigert. Tegelijkertijd zorgt het centraliseren van de toestemming er niet voor dat websitebeheerders geen toestemming via individuele verzoeken kunnen vragen en zo toch hun huidige businessmodel kunnen voortzetten", zo staat in het voorstel vermeld.
Op dit moment staan de meeste browsers zo ingesteld om cookies van derde partijen te accepteren, waardoor gebruikers overal op internet gevolgd kunnen worden. De EC wil dan ook dat browseraanbieders verplicht worden om de software zo te in stellen dat het gebruikers aanbiedt om cookies en andere informatie van derde partijen te blokkeren. Gebruikers zouden bijvoorbeeld een aantal privacyopties voorgeschoteld kunnen krijgen waar ze kunnen aangeven welke cookies ze willen accepteren.
Het voorstel van de EC gaat verder dan alleen de cookiemelding. Ook de privacy van EU-burgers, het verwerken van privégegevens, nieuwe regels voor de vertrouwelijkheid van elektronische communicatie en dat regels voor traditionele dienstenaanbieders ook voor partijen als WhatsApp gaan gelden komen aan bod. Zo wordt straks niet alleen de inhoud van elektronische berichten beschermd, maar ook de metadata, zoals plaats en tijdstip. Die gegevens zijn volgens de EC namelijk ook belangrijk voor de privacy.
Het voorstel van vandaag bevat ook een verbod op alle elektronische communicatie waarvoor gebruikers geen toestemming hebben gegeven. Dat geldt bijvoorbeeld voor berichten per e-mail of sms, maar in principe ook voor telefonische reclame. Toch wordt bellen voor reclamedoeleinden niet automatisch verboden. Elk EU-land kan namelijk beslissen die keuze aan de consument over te laten, bijvoorbeeld via een bel-me-niet-register.
"Onze voorstellen vormen het sluitstuk van het EU-kader voor gegevensbescherming. Ze garanderen dat de privacy bij onlinecommunicatie optimaal en doeltreffend wordt beschermd, en dat de Europese instellingen daarbij even streng zijn voor zichzelf als voor de EU-landen", zegt vicevoorzitter Timmermans. De Commissie roept het Europees Parlement en de Raad op om de voorstellen snel te behandelen zodat deze kunnen worden goedgekeurd voor 25 mei 2018, de dag waarop de algemene verordening gegevensbescherming van toepassing wordt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.