image

GVB stopt eind maart met contant geld in bussen

dinsdag 17 januari 2017, 10:13 door Redactie, 25 reacties

Vanaf eind maart is het in de bussen van vervoerder GVB niet meer mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen, zo heeft het vervoersbedrijf bekendgemaakt. Volgens het GVB moet de maatregel het openbaar vervoer in Amsterdam zo veilig mogelijk maken voor bestuurders en reizigers.

Vanaf 1 februari kan er al in de nachtbussen niet meer met contant geld worden betaald. Op 26 maart verdwijnt ook het contante geld uit alle bussen die overdag rijden. Vanaf die datum kan er in geen enkele bus meer een kaartje worden gekocht met contant geld. Het vervoersbedrijf adviseert reizigers een OV-chipkaart te kopen. Wie geen OV-chipkaart heeft of geen kaartje vooraf heeft gekocht kan bij de bestuurder een kaartje kopen en contactloos of met PIN betalen.

Reacties (25)
17-01-2017, 10:28 door Anoniem
C.Q.
1) Het einde van het openbaar vervoer,
2) een zeer koud welkom voor alle buitenlandse zakenreizigers.
3) Iedereen dwingen met een OV kaart zodat iedereen te volgen is

En dat alleen omdat men niet wenst een deel van de winst op te geven om bijvoorbeeld een echte conducteur aan te stellen, zodat het personeel beter beschermd wordt. De Reizigers beter van info voorzien kunnen worden etc.
Nee het is beter om dat soort mensen in de bijstand/ww te laten zitten. Veel goedkoper( voor sommigen)
17-01-2017, 10:32 door Anoniem
Nou kom d'r maar weer in, zwartkijkers!! (of moet dat zijn zwartrijders...)
17-01-2017, 10:52 door buttonius
Het lijkt er op dat het GVB geen voorziening treft voor al die buitenlandse toeristen die geen pinpas hebben (maar wel contant geld).

Nu zijn die Amerikaanse toeristen wel gewend aan bussen waar niet gewisseld wordt, maar helemaal cash loos zijn ze daar niet. (In veel Amerkaanse steden stop je het geld in een soort spaarpot. De chauffeur wel kan zien hoeveel je er ingedaan hebt, maar hij kan het er niet uithalen.)
17-01-2017, 11:15 door Anoniem
Als ik naar Londen ga koop ik als eerste een Oystercard met pin betaling en kan ik zonder 1 penny op zak met het OV mee.
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Helaas hebben we dit soort maatregelen te danken aan onze eigen terreur jeugd.
17-01-2017, 11:35 door karma4
Door Anoniem: Als ik naar Londen ga koop ik als eerste een Oystercard met pin betaling en kan ik zonder 1 penny op zak met het OV mee.
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Helaas hebben we dit soort maatregelen te danken aan onze eigen terreur jeugd.
Tja daar heb je gelijk in. Enig tegenargument heb ik niet.
17-01-2017, 12:15 door Anoniem
En ik dacht dat het OV vanuit de vervoerswet verplicht was cash te accepteren? (Uitsprak directeur arriva)
17-01-2017, 12:27 door Anoniem
Ik heb hier geen issue mee.

Vooral niet voor nachbussen in vebrand met veiligheid.
17-01-2017, 13:03 door [Account Verwijderd]
Waar je nu werkelijk de hik van krijgt is de confrontatie met de mededeling:

"Als je geen OV-chipkaart bij je hebt of geen kaartje vooraf hebt gekocht, dan kun je bij de bestuurder een kaartje kopen en contactloos betalen of met de PIN."

Precies. En dat laatste kun je als een totale OV kaart evaluatie aanvoeren:
De invoering van de OV kaart is altijd volstrekt overbodig geweest.

Wat voor de bus, tram, trolley (Arnhem) mogelijk is gaat evident op voor de trein, maar daar dan m.b.v een kaartjes-automaat, waar je de gewenste reis invoert, afrekent met een PIN-pas/CreditCard, waarna een vervoersbewijs wordt uitgespuugd.

Bij alle goddelijke wezens op hemel en aarde nog an toe!! Hoe makkelijk kan het zijn!

Verder geen gelul. Dit had gewerkt.

(Betalen met contant geld laat ik hier buiten beschouwing want ik wil benadrukken dat de OV jaarkaart slechts een nationale dwingelandij tot een boel rompslomp extra is terwijl het allemaal veel eenvoudiger kan.)
17-01-2017, 14:38 door Anoniem
Een prima alternatief voor contant geld in de bus is de….strippenkaart. Maar gek genoeg wordt het meest veilige vervoersbewijs aller tijden nooit besproken wanneer er wordt gedebatteerd over het weren van contant geld in de bus.
Waarom de strippenkaart nooit wordt besproken is een groot raadsel.

Een strippenkaart zou je gewoon bij de appie kunnen kopen of uit een automaat kunnen laten rollen of bestellen via internet, dus dan is er ook geen geld meer in de bus nodig. Probleem volledig opgelost en de privacy van reizigers niet geschonden. Maar nee, de strippenkaart moest om de een of andere reden verdwijnen. Kennelijk was de strippenkaart te goed en te privacyvriendelijk.
17-01-2017, 15:44 door Anoniem
Door Anoniem:Een strippenkaart zou je gewoon bij de appie kunnen kopen of uit een automaat kunnen laten rollen of bestellen via internet, dus dan is er ook geen geld meer in de bus nodig.

In Zwitserland staat bij IEDERE halte van bus, tram en trein minstens een automaat waar in principe alle mogelijke kaartjes uitgehaald kunnen worden.

Peter
17-01-2017, 16:20 door Anoniem
Zou het niet kunnen zijn dat het financiele risico van het gebruik van een strippenkaart de doorslag gaf voor het gebruik van een ov kaart..totdat de praktijk anders uitwijst. Of ben ik nu te goedgelovig...lol
17-01-2017, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem: En ik dacht dat het OV vanuit de vervoerswet verplicht was cash te accepteren? (Uitsprak directeur arriva)
Ik denk dat dat niet klopt:
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moet hij duidelijk aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen
17-01-2017, 18:22 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Als ik naar Londen ga koop ik als eerste een Oystercard met pin betaling en kan ik zonder 1 penny op zak met het OV mee.
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Helaas hebben we dit soort maatregelen te danken aan onze eigen terreur jeugd.
Tja daar heb je gelijk in. Enig tegenargument heb ik niet.

Ik wel, laten we in gedachten eens naar London gaan. Hoewel ze in de metrostations zeldzaam worden, vind je op ieder treinstation, hoe klein of groot ook, een aantal kaartjesautomaten waar je een zgn. Travelcard kan kopen. Dat is een dagkaart, ongeveer de prijs van 1 1/2 enkeltje buiten de spits, het dubbele in de spits, dat toegang geeft tot alle treins, metros, bussen en enkele andere vervoermiddelen in London, plus korting op de riverboats en nog een paar andere locaties. Deze travelcards kan je op de Oyster zetten, maar je kan ze ook nog steeds op de meer traditionele wijze krijgen als papieren ticket met magneetstrip. Bovendien kan je uit dezelfde automaat ook een zgn. 7-day Travelcard kopen (ongeveer de prijs van 3 spits- en 1 dal Travelcard) en mogelijk nog langere periodes.

Dus de eerste stap van klantvriendelijkheid die ons Semi-Openbaar vervoer mist is al duidelijk, de Londonse OV-Chipkaart hoeft zich niet te 'bewijzen' door de bestaande tickets af te schaffen.

Maar daar houdt het nog niet op. De genoemde automaten accepteren namelijk een aantal verschillende soorten betaling, waaronder bankbiljetten. In ieder geval van 20 pond, mogelijk ook van 50.

Hetzelfde geldt in bijvoorbeeld Antwerpen. Kaartjesautomaten op de tramperrons die bankbiljetten accepteren. Overigens een aanrader, €1,40 voor een enkeltje als je een tien rittenbiljet koopt.

Het zal opgevallen zijn dat in het voorbijgaan ik een paar andere vormen van klantvriendelijkheid heb genoemd (Travelcards die op een uitgebreid net van minstens 8 maatschappijen geaccepteerd worden zonder bijbetalen, kortingstarieven die zo overduidelijk zijn dat ze een no-brainer zijn, spotgoedkope tarieven in een andere locatie). Dat is niet verbazend, het is een mindset. In Nederland wordt de mindset gekenmerkt door de uitlating van @Anoniem 17-01-2017 10:32. Kritiek? Noem ze gelijk maar zwartrijders, dan ben je er weer van af. Onder die omstandigheden is het niet verbazend dat andere vormen van klantvriendelijkheid ook niet van de grond komen, de mindset is er doodeenvoudig niet...

Een en ander leidt bij althans mij tot een ietwat vreemde spagaat. Een fervent klant van OV in andere Europese landen, een fervent autorijder in Nederland. En ook in de keuze Nederlandse of Belgische/Duitse stad hebben laatstgenoemden al bij de start een neuslengte voorsprong...
17-01-2017, 19:09 door Anoniem
Ik snap nog steeds niet waarom openbaar vervoer niet gratis is .
Daar valt pas de echte winst mee te halen .
18-01-2017, 00:25 door Anoniem
Door Anoniem: Nou kom d'r maar weer in, zwartkijkers!! (of moet dat zijn zwartrijders...)
Nee ik ik heb niks te verbergen -> ook hier geld dat ik geen keuze meer heb :(
18-01-2017, 00:46 door donnerd
Door karma4:
Door Anoniem: Als ik naar Londen ga koop ik als eerste een Oystercard met pin betaling en kan ik zonder 1 penny op zak met het OV mee.
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Helaas hebben we dit soort maatregelen te danken aan onze eigen terreur jeugd.
Tja daar heb je gelijk in. Enig tegenargument heb ik niet.
Ik wel;

1) Wat als de rekening ineens is geblokkeerd? (heb ik al eens gehad)
2) Wat als de pinpas defect is? (ook al eens gehad)
3) Wat als een Amerikaan geen pinpas heeft en alleen contant geld op zak heeft?
4) Wat als iemand op respectbale leeftijd geen pinpas mee heeft?
18-01-2017, 01:16 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap nog steeds niet waarom openbaar vervoer niet gratis is .
Daar valt pas de echte winst mee te halen .
Tuurlijk. Busschauffeurs, conducteurs, treinmachinisten, trambestuurders (en alle andere mensen die in het openbaar vervoer werkzaam zijn) willen vast wel voor niks werken.
18-01-2017, 06:03 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Als ik naar Londen ga koop ik als eerste een Oystercard met pin betaling en kan ik zonder 1 penny op zak met het OV mee.
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Helaas hebben we dit soort maatregelen te danken aan onze eigen terreur jeugd.
Tja daar heb je gelijk in. Enig tegenargument heb ik niet.
Nee? Wat slap.

"We buigen voor onze kansenpareltjes en laten alle goeden onder de kwaden lijden. Groot gelijk dat de Britten dat ook doen want IK HEB EEN PINPAS!" -- dit is "logica" precies die kansenpareltjes waard en jij hebt geen weerwoord.

Wat ontzettend slap. Maar wel tekenend.

Ik laat nu maar even het practische fileren achterwege, want daar hebben zich al drie anderen over gebogen. Waarmee nog lang niet alles gezegd is, maar wel duidelijk aangegeven dat er wel duidelijk en veel tegen in te brengen is. Practisch maar ook logisch.

Laat ik het abstract maar wel constructief houden en een voorbeeld geven van hoe visie meebrengen een totaal ander beeld geeft dan (herhaaldelijk) "de techniek" te willen najagen zonder enig idee hoe er de eindgebruiker nuttig mee te serveren.

Als we werkelijk een nuttige bouwsteen voor een "contant optionele" samenleving hadden willen invoeren dan hadden we dat kunnen en moeten doen: Een werkelijk anonieme electronische betaalkaart die je op vele plekken "even" van wat contant kan voorzien en dat contante geld er evengoed weer af kan halen. In muntvorm EN in papiervorm. Op een aparte pas, niet iets wat op je bankpas er bij in gefrommeld zit. Dat had de chipper of de chipknip kunnen zijn, of later iets contactlozigs. Of gewoon allebei, contactloos voor avontuurlijken en contact voor conservatieven.

Dan kun je bijvoorbeeld een handvol van zulke kaarten achter de hand houden met elk twee tientjes erop en er twee meenemen als je de deur uitgaat. Een keer in de {week,maand} ga je dan naar een automaat en je vult je kaartjes weer aan tot twee tientjes elk en je kan er weer een tijdje tegen. Contant is nog steeds handiger maar dit is al zoveel beter dan het huidige hatelijke gehannes dat het echt een stap vooruit is.

Dan had je ook niet zo moeilijk hoeven doen met deze ov-faalkaart van TLS waar ze zelf vinden dat ze goed bezig zijn na drie of vier valse starts, maar waar de praktijk nog steeds echt anders uitwijst. Het zijn dan ook verkapte ambtenaren. Dit onding is dan ook een puur politiek vehikel, "nodig" vanwege "marktwerking" (zoals de aanbestedingsfiascos in het openbaar vervoer moeten heten) en vooral ook de carrieres van onder andere uitgerangeerde GVBers.

En jij hebt geen weerwoord. Dank je wel voor jouw nuttige bijdrage.
18-01-2017, 06:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem: Als ik naar Londen ga koop ik als eerste een Oystercard met pin betaling en kan ik zonder 1 penny op zak met het OV mee.
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Helaas hebben we dit soort maatregelen te danken aan onze eigen terreur jeugd.
Tja daar heb je gelijk in. Enig tegenargument heb ik niet.

... Onder die omstandigheden is het niet verbazend dat andere vormen van klantvriendelijkheid ook niet van de grond komen, de mindset is er doodeenvoudig niet...

Een en ander leidt bij althans mij tot een ietwat vreemde spagaat. Een fervent klant van OV in andere Europese landen, een fervent autorijder in Nederland. En ook in de keuze Nederlandse of Belgische/Duitse stad hebben laatstgenoemden al bij de start een neuslengte voorsprong...
Klantvriendelijkheid is m.i. niet exact het juiste woord. Automatisering is in andere landen ontworpen met mensen in het achterhoofd. M.a.w. automatisering is daar een middel. In Nederland is automatisering het doel, en mensen (incl. klanten) worden gezien als een lastige bijkomstigheid die het systeem kunnen ontregelen.
De eerste reactie ("we hebben het te danken aan onze eigen terreur jeugd") is standaard voorbeeld. Nederlandse systemen worden zo ontworpen dat de menselijkheid zoveel mogelijk of geheel wordt weggeschrapt. Gevolg is dat het geautomatiseerde OV systeem in menselijk opzicht tekort schiet, en mensen tot wanhoop kan drijven. Sommigen worden daar op een slechte dag agressief van. En anderen noemen dat dan weer "terreur jeugd". Als het OV systeem menselijker was opgezet, dan was er m.i. minder overlast van "terreur jeugd". Ik weet niet waarom men dat in Nederland maar niet kan begrijpen, maar overal in het buitenland wel.
18-01-2017, 07:27 door Anoniem
Door Anoniem: Een prima alternatief voor contant geld in de bus is de….strippenkaart. Maar gek genoeg wordt het meest veilige vervoersbewijs aller tijden nooit besproken wanneer er wordt gedebatteerd over het weren van contant geld in de bus.
Waarom de strippenkaart nooit wordt besproken is een groot raadsel.

Een strippenkaart zou je gewoon bij de appie kunnen kopen of uit een automaat kunnen laten rollen of bestellen via internet, dus dan is er ook geen geld meer in de bus nodig. Probleem volledig opgelost en de privacy van reizigers niet geschonden. Maar nee, de strippenkaart moest om de een of andere reden verdwijnen. Kennelijk was de strippenkaart te goed en te privacyvriendelijk.

Het probleem met de strippenkaart (en ook de oude ov studentenkaart) is dat er geen overzicht is hoeveel reizigerskilometers iedere vervoerder verzorgt. Dat geeft problemen als de pot geld verdeeld moet worden want iedere vervoerder vind dat hij te weinig krijgt.
18-01-2017, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik snap nog steeds niet waarom openbaar vervoer niet gratis is .
Daar valt pas de echte winst mee te halen .
Tuurlijk. Busschauffeurs, conducteurs, treinmachinisten, trambestuurders (en alle andere mensen die in het openbaar vervoer werkzaam zijn) willen vast wel voor niks werken.

Openbaar betekent natuurlijk niet gratis, maar dat het wordt voorzien uit gemeenschapsgeld.
18-01-2017, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem met de strippenkaart (en ook de oude ov studentenkaart) is dat er geen overzicht is hoeveel reizigerskilometers iedere vervoerder verzorgt. Dat geeft problemen als de pot geld verdeeld moet worden want iedere vervoerder vind dat hij te weinig krijgt.
Dat is maar heel beperkt waar: In bussen en trams kun je met bv. teltreden best het een en ander. Die vond je daar dan ook veel voordat de ov-faalkaart ze "overbodig" maakte. De ov-faalkaart is vooral de natte droom van wat technoambtenaartjes die net wilden doen of ze wat konden met "de digitaal", overigens evident gespeend van inzicht in de materie want na 19 jaar "ontwikkeling" en ettelijke miljarden zat het geheel nog steeds vol met "kinderziektes". "Kinderziektes" die structureel en iedere keer weer de reiziger bij elke hik en elke scheet extra geld kosten. Heel toevallig.

De enige reden dat de geldverdeling een punt is, is de wassen neus van de "marktwerking". De NS is nota bene ontstaan door de verschillende spoorwegmaatschappijen te nationaliseren en samen te voegen. Dat proberen terug te draaien is nooit goed gelukt --ook nooit behoorlijk geprobeerd, overigens, het was puur voor de schijn, en voor de bezoldiging van de toplui-- maar is wel een mooi excuus om faalproject ov-faalkaart aan op te hangen, en daarmee ook voor een aantal mensen leuke CVvulling. Tenminste, zolang je pretendeert dat het eigenlijk best succesvol is, tegen alle bewijs in. Alleen zo jammer dat de belastingbetaler er wel voor betaalt maar er per saldo minder dan niets voor koopt.

Het probleem dat de ov-faalkaart moet oplossen is daarmee een non-probleem, een schijnprobleem slechts ontstaan door wensdenken en luchtfietsen. En we zien weer mooi hoe dit argument voor de ov-faalkaart subiet een argument tegen de ov-faalkaart wordt zodra je een klein beetje afstand neemt en een klein beetje perspectief toevoegt aan de maaltijd.
18-01-2017, 16:37 door karma4 - Bijgewerkt: 18-01-2017, 16:51
Door donnerd:
Ik wel;

1) Wat als de rekening ineens is geblokkeerd? (heb ik al eens gehad)
2) Wat als de pinpas defect is? (ook al eens gehad)
3) Wat als een Amerikaan geen pinpas heeft en alleen contant geld op zak heeft?
4) Wat als iemand op respectbale leeftijd geen pinpas mee heeft?
Valt wel op te verzinnen, je bezwaren zijn valide.

Ik doelde op het danken aan de terreur. Gewapende overvallen op bussen voor en paar euro. Met stenen bekogelen omdat , geen idee. Het is ov dus van de overheid en dan is slopen mooi... Of het aanvallen van hulpverleners.
Een van de makkelijkste zaken Is dat contante geld afschaffen bij de chauffeur. Een ov kaart pinpas hebben ook waarde maar dat Is bij de passagier. Het volgende zal zijn passagiers uitkleden.
Vervoerders zijn commerciële ondernemingen waarvoor beveiliging een kostenpost is.

We zouden natuurlijk her en der camera'smet gezichtsherkenning van pareltjes kunnen inzetten. Veel handhavers (politie) inzetten. Dan krijg je hier de reactie:"politiestaat".
Het ov gratis maken helpt alleen wat tegen zwartrijders niet tegen gespuis. Het wilde westen: koets overvallen lijkt een romantische heldendaad te zijn.

Maar als het geen politiestaat mag zijn wat wil dan. Anarchie?
Ik zou zeggen kom eens met een oplossing ipv van overal tegen te zijn.
18-01-2017, 19:17 door Anoniem
Door karma4: Ik doelde op het danken aan de terreur. Gewapende overvallen op bussen voor en paar euro. Met stenen bekogelen omdat , geen idee. Het is ov dus van de overheid en dan is slopen mooi... Of het aanvallen van hulpverleners.
Contant uitbannen is voor al die problemen niet de ultieme oplossing. Of zelfs helemaal maar een oplossing. Dat maakt deze maatregel pure symptoombestrijding (die "toevallig" om andere redenen "wel uitkomt"), die dus niets aan het vermeende probleem gaat veranderen. Wat het wel doet is restricties aan "de goeden" opleggen, die nu dus minder kunnen of mogen omdat de overheid gefaald heeft "de kwaden" een beetje in toom te houden.

Een van de makkelijkste zaken Is dat contante geld afschaffen bij de chauffeur.
Een ov kaart pinpas hebben ook waarde maar dat Is bij de passagier. Het volgende zal zijn passagiers uitkleden.
Vervoerders zijn commerciële ondernemingen waarvoor beveiliging een kostenpost is.
Vervoerders zijn dus ondernemers en dienen het ondernemersrisico te dragen, en niet te pogen dat, plus bijkomende kosten, door te schuiven naar de klant die er verder niets aan kan doen. Het is dus weer eens hopeloos gemakszuchtig en het lost weinig tot niets op. Maar kost de reiziger dus wel weer het een en ander. Geld, moeite, bewegingsvrijheid, privacy.

We zouden natuurlijk her en der camera'smet gezichtsherkenning van pareltjes kunnen inzetten. Veel handhavers (politie) inzetten. Dan krijg je hier de reactie:"politiestaat".
Het ov gratis maken helpt alleen wat tegen zwartrijders niet tegen gespuis. Het wilde westen: koets overvallen lijkt een romantische heldendaad te zijn.
Nou nee. Als de politie effectief zouden zijn, dan niet. En dan bedoel ik niet "vluchten in techniek", wat "meer cameras" en "meer features op die cameras" net zo goed is als "iedereen aan de pinpas". Dan bedoel ik competente politie die precies daar weet in te grijpen waar nodig en handjes afhoudt waar onnodig.

Maar wat doet de politie? Die is er niet als je ze nodig hebt. Ze laat deze kansenpareltjes bij voorkeur lopen want ze schreeuwen zo hard "jai ies rassies", en hun bazen houden diezelfde kansenpareltjes ook systematisch de hand boven het hoofd, zie de lijst van de "notoire 600", wat ondertussen een statussymbool geworden is bij die kansenpareltjes, want dat levert extra hulp en extra kraties keld op. Ondertussen wordt je als braaf burger zoveel mogelijk gepakt met opgehoogde pietlutboetes want die zijn makkelijk uit te schrijven en de brave burger betaalt toch wel.

Maar als het geen politiestaat mag zijn wat wil dan. Anarchie?
Ik zou zeggen kom eens met een oplossing ipv van overal tegen te zijn.
Ik denk dat hier best wel oplossingen aangedragen zijn, dus dat je daar nu nog over miept betekent dat je echt door je argumenten heen bent. Maargoed, je begon al met toegeven dat je die niet had. Je kan zo de politiek in. Helaas.
19-01-2017, 19:07 door karma4
Anoniem
Nou je aanname dat ondernemers ondernenersrisico moeten dragen Is al verkeerd. Een goede ondernemer wentelt dat af op de klanten. Ideaal als de alternatieven er niet zijn. Denk aan systeembanken.

Genoeg alternatieven om zonder contant geld met het reismiddel tram bus trein te reizen. Hee en der verkooppunten. Met de trein en metro is het nooit anders geweest. Je bezwaar faalt.

Oplossingen.. welke dan? Ik heb er geen gezien. Een oplossing moet namelijk voldoen aan:
- financieel haalbaar zijn
- Door de verantwoordelijke uitvoerders acceptabel zijn
- Door alle geraakten/klanten geaccepteerd worden
- technisch uitvoerbaar zijn.

Je komt met politie als oplossing die naar jouw wensen werkt. Dat werkt niet. Geen van de bovenstaande voorwaarden houdt stand. Je kan ook de veldwachter en pastoor als dwangmiddel uit het verleden als de oplossing aandragen. Dat lukt net zo min.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.