Financieel dienstverlener Western Union gaat 586 miljoen betalen wegens het faciliteren van scammers, zo is het met de Amerikaanse toezichthouder FTC overeengekomen. Het geld zal worden gereserveerd voor het compenseren van fraudeslachtoffers.
Volgens de FTC was personeel van Western Union betrokken bij verschillende vormen van fraude of werd dit gefaciliteerd. Vaak ging het om telefonische fraude waarbij oplichters zich als een bepaalde partij voordeden en slachtoffers vertelden dat ze via Western Union een bedrag moesten overmaken. Een andere vorm van fraude betrof online veilingen waarbij slachtoffers via Western Union moesten betalen. De goederen werden echter nooit geleverd.
De dienstverlener ontving bijna 147.000 klachten over deze fraudevorm, waardoor slachtoffers minimaal 188 miljoen dollar verloren. Ook slachtoffers van online datingscams, die door oplichters werden verleid om betalingen te doen, deden dit vaak via Western Union. Het bedrijf ontving zo'n 45.000 klachten over deze scams, die slachtoffers ruim 40 miljoen dollar hebben gekost.
"Western Union heeft een verantwoordelijkheid om Amerikaanse consumenten tegen fraude te beschermen, maar het bedrijf keek juist de andere kant op en diens systemen faciliteerden scammers en oplichters", zegt FTC-voorzitter Edith Ramirez. Naast het geldbedrag gaat Western Union ook een anti-fraudeprogramma implementeren en mag het geen geldtransacties meer uitvoeren waarvan het weet of kan weten dat het om fraude gaat. Ook moet het bedrijf door fraude veroorzaakte transacties terugstorten als de eigen anti-fraudeprocedures zijn overtreden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.