Wist je trouwens dat ook anonieme klantenvoordeelkaarten e.d. in principe niet meer anoniem zijn als je ook maar
één keertje tegelijk met het tonen van je klantenkaart PINt of contactloos betaalt?
Wist je dat we in Europa privacywetgeving hebben die verbiedt om persoonsgegevens zonder expliciete en specifieke toestemming van de persoon te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor ze verzameld zijn? Dat betekent dat het koppelen van de klantkaart aan een pinbetaling illegaal is. Als één keertje genoeg is om de anonimiteit te doorbreken impliceer je dat
geen enkel bedrijf dat anonieme klantkaarten heeft zich aan de wet houdt. Geloof je het zelf?
Natuurlijk komt het wel degelijk voor dat bedrijven de wet breken of de grenzen opzoeken, maar het gaat niet zo ver dat de sluizen wagenwijd open staan. Zelfs als bedrijven nauwelijks of geen geweten hebben zijn ze over het algemeen wel gevoelig voor reputatieschade. Als overtredingen aan het licht komt krijgen ze het publiek voor hun kiezen, nog los van boetes/dwangsommen die AP op kan leggen.
Dat sluit zeker niet alle ellende uit, en er is alle reden om scherp te blijven en misstanden aan de kaak te stellen, maar ik denk wel dat de balans langs die weg uitkomt op een behoorlijk laag niveau van overtredingen. Bij bedrijven die verankerd zijn in onze cultuur, althans, ik heb aanzienlijk minder vertrouwen in wat uit Amerika komt overwaaien, zoals Facebook of Google, en bedrijven wiens bedrijfsmodel sowieso gebaseerd is op lak hebben aan regels van de "oude" economie, zoals Uber en Airbnb.
Ik heb een anonieme AH-klantenkaart en pin zorgeloos als ik die gebruik. Ik vermoed dat AH het uit zijn hoofd laat om dat te koppelen, ze zijn al eens door de mangel gehaald door AP, en als ze het toch doen zullen ze die koppeling weer moeten verwijderen als die aan het licht komt, en ik verwacht dat ze zichzelf niet verder in de shit werken door zo'n opdracht te negeren.
Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij dat genoeg zekerheid vindt, natuurlijk, maar baseer je oordeel alsjeblieft niet alleen op wat technisch kan maar besef ook dat wat juridisch wel of niet kan en publiciteit daarover wel degelijk ook invloed heeft op wat er wel en niet geflikt wordt.