De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision, fabrikant van Philips smart-tv's, aangesproken op het plan om persoonlijke reclames op smart tv’s te tonen. De fabrikant kondigde gisteren aan dat consumenten binnenkort op smart tv’s van Philips meer reclames te zien krijgen.
In de toekomst zouden de reclames gepersonaliseerd worden. TP Vision zegt veel te weten van het kijkgedrag van mensen. Het zou gaan om welke zenders er worden gekeken en welke apps er worden gebruikt. Met deze informatie zou het bedrijf reclames in de toekomst relevanter kunnen maken. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft TP Vision duidelijk gemaakt dat het alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen mag verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven. TP Vision heeft inmiddels aan de toezichthouder verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.
De Autoriteit Persoonsgegevens deed in 2013 onderzoek naar TP Vision en concludeerde toen dat het bedrijf tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie gaf over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart-tv’s. TP Vision verzamelde en bewaarde toen gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart-tv’s en gebruikte deze gegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Door het gebrek aan heldere informatie waren gebruikers zich hier echter veelal niet van bewust. Ook werden tv-kijkers hierdoor niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. In 2015 heeft de televisiefabrikant maatregelen getroffen om deze overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens te beëindigen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.