De Europese Commissie en consumentenautoriteiten hebben socialmediabedrijven een maand de tijd gegeven om ervoor te zorgen dat ze aan EU-regels voldoen, anders kan er handhavend worden opgetreden. Europese consumentenautoriteiten zouden steeds meer klachten van mensen ontvangen die het slachtoffer zijn geworden van fraude en scams op socialmediasites.
Daarnaast voldoen bepaalde algemene voorwaarden niet aan de EU-consumentenwetgeving. EU-consumentenautoriteiten hebben vorig jaar met steun van de Europese Commissie een brief naar Facebook, Google en Twitter gestuurd om de problematiek aan te pakken. Gisteren kwamen de EU-organisaties en Amerikaanse bedrijven bij elkaar om de voorstellen te bespreken. Binnen een maand zullen ze met een uiteindelijk voorstel komen hoe ze aan de EU-regels gaan voldoen.
De Europese Commissie en consumentenautoriteiten zullen deze uiteindelijke voorstellen beoordelen en kunnen als ze tekortschieten handhavend optreden. De bedrijven hebben aangegeven dat ze zich zullen richten op oneerlijke algemene voorwaarden en het aanpakken van fraude en scams die socialmediagebruikers misleiden. "De gebruiksvoorwaarden van sociale media moeten in overeenstemming worden gebracht met de Europese consumentenwetgeving", aldus de Europese Commissie.
Zo moeten Europese gebruikers in het eigen land naar de rechter kunnen stappen, moet gesponsorde content duidelijk worden aangegeven en kunnen socialmedianetwerken niet de voorwaarden aanpassen zonder gebruikers duidelijk over de reden te informeren en hen de kans te geven om de overeenkomst op te zeggen. Verder wil de Europese Commissie dat socialmediabedrijven fraude en scams op hun netwerken aanpakken, zoals het aanbieden van imitatieproducten en zogenaamde promoties en winacties.
"Sociale media zijn een onderdeel geworden van ons dagelijks leven en een meerderheid van de Europeanen maakt er regelmatig gebruik van. Aangezien online sociale netwerken steeds belangrijker worden, is het tijd om ervoor te zorgen dat ook deze sector zich houdt aan onze strenge EU-regels, die de consument moeten beschermen tegen oneerlijke praktijken. Het is onaanvaardbaar dat een Europese consument een beroep moet doen op een rechtbank in Californië om een geschil te beslechten", zegt Europees commissaris voor Justitie Jourova.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.