Op dit moment is er sprake van een wapenwedloop tussen adblockers en anti-adblockers, maar onderzoekers van de Princeton University en Stanford University hebben naar eigen zeggen een oplossing bedacht waarbij ze onder andere naar de werking van rootkits keken om een onzichtbare adblocker te ontwikkelen.
Volgens de onderzoekers zijn adblockers een belangrijke beveiligingsmaatregel die bescherming tegen besmette advertenties biedt. Op dit moment is het blokkeren van advertenties een arbeidsintensief proces, aangezien er filterregels moeten worden gemaakt om de adblocker een advertentie te laten blokkeren. Uitgevers en websites kunnen hier weer maatregelen tegen nemen, waarna het filter weer moet worden aangepast. Dit kan tot een heuse wapenwedloop leiden.
De onderzoekers zochten daarom naar een manier om advertenties stilletjes te blokkeren, zonder dat websites of uitgevers dit doorhebben. Hiervoor keken ze onder andere naar de manier waarop rootkits werken. Een rootkit is namelijk ontwikkeld om onzichtbaar te zijn. Dat geldt echter niet voor online advertenties. De Amerikaanse wetgeving vereist namelijk dat advertenties als zodoende worden aangeduid en voor mensen herkenbaar zijn.
Dit kan helpen bij het blokkeren van advertenties. Die zijn vaak van teksten voorzien als "sponsored" en "Close Ad". Door op deze termen te zoeken en tekstherkenning te gebruiken is het mogelijk om advertenties zonder filter te blokkeren. De onderzoekers noemen deze oplossing een "perceptual adblocker". Tijdens een test met 50 advertenties wist de methode alle advertenties succesvol te detecteren.
Een andere manier om advertenties te blokkeren is het gebruik van een rootkitachtige adblocker. Hierbij wordt er JavaScript gebruikt om pagina-elementen op de website te vinden die met advertenties overeenkomen. Zodra deze "advertentiecontainers" zijn geïdentificeerd zal de adblocker die visueel via "whitespace" op de website blokkeren, zonder dat de website dit kan detecteren. Een test met 50 websites die anti-adblockers gebruiken laat zien dat ze deze "stealthy adblocker" niet detecteren.
Volgens de onderzoekers tonen de resultaten aan dat een permanente wapenwedloop tussen websites en adblockers dan ook onwaarschijnlijk is. Ze pleiten echter voor meer onderzoek. "Er is grote behoefte aan technisch onderzoek naar het uitbreiden van de technieken die we hebben geïntroduceerd alsmede een debat over de ethiek van adblocking", aldus de onderzoekers in hun conclusie (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.