Poll
image

Heb jij last gehad van de WannaCry-ransomware?

maandag 15 mei 2017, 09:28 door Redactie, 23 reacties
Ja
2.83%
Nee
75.06%
Nog niet
17.88%
Wat is WannaCry-ransomware?
4.23%
Reacties (23)
15-05-2017, 10:08 door Anoniem
Ja, al die berichtgeving over iets wat eenvoudig voorkomen had kunnen worden, stoort me. in die zin er last van gehad.
15-05-2017, 10:16 door Anoniem
ja, mijn linkedin tijdlijn loopt vol met marketing boodschappen van bedrijven die pretenderen de ultieme bescherming tegen ransomware te hebben
15-05-2017, 10:37 door Anoniem
Wij hebben onze kritische systemen bewust niet gekoppeld aan internet.
15-05-2017, 10:58 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-05-2017, 11:00
Nee, want ik werk met een MAC en een VPN verbinding!
15-05-2017, 11:16 door Briolet
Ja, want ik had moeite om de parkeergarage te verlaten.
15-05-2017, 12:38 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
15-05-2017, 13:45 door Anoniem
Nee, want op Linux heb je daar geen last van. Ransomware is een Winsux probleem.
15-05-2017, 16:11 door Anoniem
Nee

- Krijg dit soort mails niet binnen door goed emailbeheer.
- Spamfilters van provider werken goed, net iets te goed zelfs.
- Mocht er dan toch nog wat binnenkomen, dan mentaal 'nog net voldoende op orde' om niet zomaar bijlagen te openen.
Als zelfs de zelfbeheersing en het gezond verstand het tijdelijk laat afweten is er nog geen man overboord want

- Firewall met vrijwel alle poorten dicht vraagt toestemming voor nieuwe applicaties die internet toegang willen en de lijst die dat wel mag is zeer klein.
- Mailclient zo ingesteld dat je kan klikken wat je wil op links maar er zal niets gebeuren.
- Geen allerhande connecties standaard open naar buiten toe met cloudstorage services of andere 'goed'kope gratis 'sharing' ongein.
- Een deel van de usual suspect rampsoftware vermeden danwel vervangen door minder populaire doch goed werkende (al dan niet open source) alternatieven.

- Last but not least, deze mailware werkt niet onder Linux, niet Onder MacOs (X) en ook niet onder iOS, laat staan dat het werkt op Linux live boot systems.

Je hoeft geen software te gebruiken die dag en nacht 365 dagen per jaar onder vuur ligt.
Ofwel, als je op het spoor gaat liggen voor een selfie weet je dat je een hoog risico loopt terwijl er ook andere locaties denkbaar zijn met minder risico en ook creatieve top resultaten opleveren.

Nogmaals en kortom, veiligheid heb je voor een groot deel zelf in de hand en niemand die je verplicht om vrijwillig op het spoor te gaan liggen.


Hoe VPN je hier tegen zou beschermen ben ik wel weer benieuwd naar.
15-05-2017, 16:58 door [Account Verwijderd]
Ik hou het op een nuchtere reactie in de poll: nog niet.
Ofwel: Vandaag ben ik niet ondersteboven gereden door een dikke patser cabriolet, morgen lig ik misschien wel onder een vrachtauto te apegapen. Dat is mijn persoonlijke visie, waarbij ik aanteken dat ik het ook hier weer oeverloze gekraai over Microsoft, Linux en Apple, nog minder interessant vind dan een uitgedroogd slakkenspoor 's-morgens vroeg op het tuinpad.
15-05-2017, 17:17 door Anoniem
Ik hou het op een nuchtere reactie in de poll: nog niet.
Ofwel: Vandaag ben ik niet ondersteboven gereden door een dikke patser cabriolet, morgen lig ik misschien wel onder een vrachtauto te apegapen. Dat is mijn persoonlijke visie, waarbij ik aanteken dat ik het ook hier weer oeverloze gekraai over Microsoft, Linux en Apple, nog minder interessant vind dan een uitgedroogd slakkenspoor 's-morgens vroeg op het tuinpad.

Dat slakkespoor zie je ook niet als je tot 1658 in je nest liggend de tijd neemt om nuchter te worden.
Dringend devies, inderdaad niet voor vijven in de middag de straat op want je angst voor vrachtcabrio's lijkt in deze ineens heel reel dan.
Daarna een keer nuchter de avond door om een keer daadwerkelijk vroeg en gezond weer op te staan en het lef te hebben wat eerder te posten in plaats van af te wachten tot wat anderen vinden en daaroverheen te plassen.
Echte helden drinken niet en al helemaal niet om tegen anderen aan te plassen.
Boze katers binnen houden svp.
15-05-2017, 17:31 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-05-2017, 17:47
Door Anoniem:
Ik hou het op een nuchtere reactie in de poll: nog niet.
Ofwel: Vandaag ben ik niet ondersteboven gereden door een dikke patser cabriolet, morgen lig ik misschien wel onder een vrachtauto te apegapen. Dat is mijn persoonlijke visie, waarbij ik aanteken dat ik het ook hier weer oeverloze gekraai over Microsoft, Linux en Apple, nog minder interessant vind dan een uitgedroogd slakkenspoor 's-morgens vroeg op het tuinpad.

Dat slakkespoor zie je ook niet als je tot 1658 in je nest liggend.... (gal, bral brol, etc)....

nest, lef, plassen en katers,

Verder de Nederlandse taal onder controle?

(edit: quote ingekort. zinloos gekakel hoeft m.i. niet expliciet te worden herhaald)
15-05-2017, 18:51 door Hansaplast
Door Mobidick: Nee, want ik werk met een MAC en een VPN verbinding!

Wow, wat goed van je, mijn Windows computer werkt ook met een MAC address dus kan je me eens uitleggen hoe dat voorkomt dat je slachtoffer wordt? Zeker in combinatie met zo'n VPN.
15-05-2017, 21:28 door Briolet
Door Anoniem:Hoe VPN je hier tegen zou beschermen ben ik wel weer benieuwd naar.

Vraag ik me ook af. Deze mallware verplaatst zich met name binnen een LAN. En met VPN wordt je onderdeel van die LAN. Als de server besmet was, loop je in dit geval met een VPN inlog meer risico dan met een FTP of WebDav inlog.
16-05-2017, 10:23 door Anoniem
Nee, want mijn Windows systemen zijn up-to-patch.
16-05-2017, 11:41 door xclude
Noem het beestje nou eindelijk eens bij de echte naam.

Overal in bijna alle media wordt de term WannaCry gebruikt, de echte naam is echter WannaCrypt01 zo genoemd door serieuze onderzoekers bijna meteen na de uitbraak. De leek snapt er niets meer van en gaat op zoek naar het WanneCry ransom virus. Ook een gerenomeerde site als security.nl zou er goed aan doen het beestje bij de naam te noemen en de naam niet clakkeloos over te nemen.
16-05-2017, 13:27 door Anoniem
Ik had enkel last van al die zogenaamde experts op tv.
17-05-2017, 12:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik had enkel last van al die zogenaamde experts op tv.
Ik heb pontificaal dubbel gelegen.
18-05-2017, 13:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
18-05-2017, 19:51 door [Account Verwijderd]
Nee geen last van ik verdien er juist geld mee!
19-05-2017, 13:21 door Anoniem
Heb het vooral verwarrend gevonden.

Het virus: (Do you) wannacry(?)....
En daarbij Og3ne op het eurovisiesongfestival horen zingen met grote letters in beeld: "Cry no more, cry no mooooore"........
En dan toch meteen nadat ze uitgezongen waren samen een potje huilibuili doen?


Verwarrend dus, zo allemaal bij elkaar...
19-05-2017, 13:51 door Anoniem
Waarom gebruikt men nog SMBv1 dat al sinds ~1996 bestaat. Ik kan mij voorstellen dat alleen WannaCry hier nog (mis) bruik van maakt.
19-05-2017, 17:26 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom gebruikt men nog SMBv1 dat al sinds ~1996 bestaat. Ik kan mij voorstellen dat alleen WannaCry hier nog (mis) bruik van maakt.
Standaard zal de poort open staan. (bekende unwritten Microsoft policy: "enable everything until the shit hits the fan".)

Voer zelf even "netstat -an" uit vanuit een MSDOS raampje, en je ziet welke malle poorten er open staan.
Als het even kan moet er geen enkele poort open staan, of alleen poort 123 voor nauwkeurige internettijd.
Vervolgens is het een kwestie van met een zoekmachine op internet speuren waar een bepaalde poort voor dient
en hoe die poort dicht te zetten als je de betreffende dienst niet gebruikt.

Het enige probleem is dan wel dat je niet 100% zeker kan weten of de poort dicht blijft als er malware via bijv. E-mail
of USB-stick binnendringt. Zulke malware zou misschien van binnenuit een gesloten poort weer open kunnen zetten
(als het administrator-rechten weet te bemachtigen)
20-05-2017, 00:36 door Anoniem
Grappig dat computers daar vatbaar voor kunnen zijn. haha :)

Geen verstand van mensen zeker :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.