Door Anoniem:Moet je eens goed kijken naar wat er daar werkelijk misgaat.
Of laten we beginnen met wat er goed gaat: De invoering heeft een paar jaar langer geduurd dan ze oorspronkelijk dachten omdat het meer werk bleek dan linuxje optuigen en openoffice erbij geven.
Of wel ze weten niet wat er gebruikt wordt, en wat er nodig is binnen de organisatie.
Ze hadden al ingecalculeerd dat ze zouden beginnen met per kantoortje een enkele machine naarbinnen te schuiven en dat uit te breiden zo snel als de gebruikers dat aangaven. Dat ging prima.
Wat bleek was dat er stapels ongedocumenteerde macrosets en applicaties met duistere origine en dus zonder support in gebruik waren.
Wat vrij standaard en normaal is in een organisatie.
Het kostte gewoon veel werk die uit te roken en er acceptabele, en deze keer wel gedocumenteerde, alternatieven in eigen beheer voor te regelen.
Huidige documentatie is volgens mij nog steeds niet in orde.
Die vervolgens in de grote catalogus gedocumenteerd werden en je kan nu dus een compleet tailor-made werkstation voor een bepaalde taak neerzetten. Daar zit ook een stukje disaster recovery in: Brandt er een kantoor af, dan is het vrij eenvoudig om alle applicaties voor dat kantoor weer neer te zetten. Let wel: Dat kon voorheen niet maar het was niet bekend dat het niet kon. Ik verwacht van je dat je snapt hoe krachtig dit is, en als niet dan moet je er maar even rustig over nadenken.
Wow.... Dat is inderdaad prachtig. Maar nieuw niet echt nieuw. Dit is zelfs vrij standaard in een Enterprise omgeving. Je krijgt een nieuw werkstation of je gaat ergens anders zitten, en je applicaties zijn daar ook aanwezig, of je kan ze installeren. Vrij basic werk en niet echt krachtig.
Nu een recent voorbeeld van wat er misging: Een klein groepje van een bepaalde afdeling klaagt over printers die niet werken -- die ze zelf aangeschaft hebben en dat zonder ruggespraak met de mensen die daarvoor betaald worden,
Ofwel de huidige ICT kan niet leveren wat er nodig is op de afdeling om hun werk te doen.
ze hebben dus alle aanwezige hulp alvast in de wind geslagen en gaan dan klagen dat hun domme ongeinformeerde keuzes niet werken
Volgens betreft het de afdeling HR (als ik het nog goed weet). Gaat het oa ook fout in PDF's die komen uit SAP. Het lijkt mij erg sterk dat dit zelf gekozen is en de ICT afdelingen dit niet weten.
Maar een goede inventarisatie is gewoon van levens belang. Duidelijk is gewoon dat dit niet goed gedaan is/was.
wat vervolgens door een volstrekt (niet) neutrale partij (met aanwijsbare banden met redmond) uitgebreid in een broddelrapport wordt uitgemeten, zodat er lobbyisten (voor redmond) het probleem flink kunnen opblazen op politiek niveau. Wat inderdaad tot politieke reuring werd opgeblazen.
Als je na 10 jaar nog steeds niet in control bent, totaal achter ligt in versie beheer. Dan heb je gewoon een mislukking neer gezet. En dat kun je lang verdoezelen, met eventueel nieuwe projecten. Maar het komt een keer uit.
Maar ga je met de gebruikers praten dan zeggen zo ongeveer alle anderen dat ze eigenlijk best lekker werken en goed verzorgd zijn. Met andere woorden, het is pure politieke kinesinne. En jij gebruikt dat gemakshalve ook nog maar een keer. Ja, dan weet ik gelijk waar jij staat en dan blijf ik erbij, we zijn klaar hier.
Gebruikers zal het een rot zorg zijn, of ze op outdated versies werken of niet. Zolang ze hun werk maar goed kunnen doen.
Even afgezien dat bepaalde standaard functionaliteit vanaf het begin er niet in zat.
En gebruikers kunnen zicht er op een gegeven moment ook gewoon bij neer leggen..... Tot dat het een keer ontploft.
Conclusie is gewoon: Dat het project veel te positief ingestoken was. Je bovenstaande punten zijn echt basis punten in een retransitie. En zijn schoolvoorbeelden hoe je het niet moet doen. Als dit de insteek was, dan blijkt het dat je gewoon te veel vanuit techniek is gedacht, en niet wat heeft de gebruiker werkelijk nodig, en hoe werkt nu werkelijk de gebruiker. Wij van ICT weten wel wat de gebruiker nodig heeft. Iets wat je wel vaker voorbij ziet komen.
Kan is natuurlijk aanwezig, dat men dit gewoon weg heeft gewerkt voor de opstart fase, omdat anders het project in gevaar zou komen en niet realistisch zou zijn en daarom niet goedkeurt zou worden of dat halve wegen de stekker er uit getrokken zou worden.
Dit zijn vrij standaard in overheids projecten. Daarna is vanwege gezichtsverlies in eens een hoop mogelijk als het project al bezig is. Dit staat los dit project.
[quote[]En de ov-faalkaart, zijn er daar al mensen uitgekieperd wegens best wel veel geld wegmaken? [/quote]Persoonlijk vind ikde OV-kaart een geweldig product. Net zoals vele andere. Het is zeker niet perfect. Maar ik kan met 1 pas bus, metro, tram en trein in. Toevallig de afgelopen dagen gedaan. Was ideaal, geen verschillende pasjes, kaartjes of contact geld nodig. Was vroeger wel anders.
En de belastingdienst? En... en... en...?
Hoe ongeloofwaardig wil je jezelf uittekenen?
De meeste projecten gaan fout op "denken dat ICT wel weet wat de gebruikers willen", Geen Applicatie Life Cycle Management in te voeren", "slecht Management".
Het gaat zelfs nog dieper: Zoals toen ik bij een ministerie zat te praten en ik letterlijk te horen kreeg "ja we weten dat we nieuw bloed nodig hebben maar jij bent de verkeerde soort nieuw bloed", terwijl ik zeker wist dat ik daar serieus had kunnen bijdragen,
Ik denk dat dit juist ook exact het issue is. Je denkt veel te veel in de techniek.
Je hebt geen flauw benul van op welk niveau we toen en daar aan het praten waren. Dat ging niet over bitjes en bytes.
Juist precies en expliciet niet. Daarom zat ik daar. Ze konden alleen kennelijk zelf niet meekomen.
Dat weet ik inderdaad niet. Maar ik kan wel begrijpen dat jij niet was, wie men zoekt.