Door 4amrak:
Meestal leveren OS leveranciers een OS met bepaalde services. Dit kunnen database, webserver of iets dergelijks zijn. Daarop draai je weer je eigenlijk applicaties, waarop het bedrijf, zijn bedrijfs processen heeft lopen.
Je kunt ongeacht je OS leverancier er niet op vertrouwen dat je bedrijfs applicaties geen impact hebben op een update van je OS leverancier. Hoe mooi de architectuur of wat dan ook mag zijn.
Belangrijker is, hoevaak, je iets moet aanpassen, en hoevaak je controle hebt, over wanneer je dit kunt uitvoeren.
ik heb inmiddels 20j andere PRAKTIJK ervaringen: draai 'yum update -y' elke dag zonder issues ook op kritische systemen. dat is heel lang al het gemak zonder issues en continue up-to-date vwb security hoor :). geen enkel brakke bedrijfs app die daar last van gehad heeft!
echt waar het kan ECHT anders ook al snap je misschien nog niet hoe, toch is het zo...
Mooi dat je 20 jaar praktijk ervaring hebt... Maar duidelijk niet in een Enterprise omgeving met dit soort acties. Dit is totally not done, en gaat tegen alle processen en certificeringen in (ISO, ITIL). Dingen veranderen zonder documentatie of approvals en buiten change windows. Alleen de gedachte al dat mensen zo denken. Dit zegt iets over de kwaliteit en de denk wijze van iemand. Totaal onverantwoordelijk.
Bij menig bedrijf is dit meteen een officiële waarschuwing.
En 20 jaar praktijk ervaring..... Ik heb meer personen dat horen zetten. Daarna hebben we wel een maand ellende gehad, wat breed in het nieuws is uitgemeten. Gewoon iemand die even dacht dit kan ik wel doen.
Door Moira: Natuurlijk maakt dat wel wat uit! Het is het verschil tussen een L-change plannen die zonder problemen met een minuutje klaar is, versus een W-change die de hele dag kost, na alle voorbereiding toch nog misgaat, en het hele systeem een of meerdere keren wil rebooten! Goed gereedschap is het halve werk. Of in dit geval bijna het hele werk.
Je denkt weer vanuit de techniek. Je voert een change uit, dus
Ga toch lekker W-changes plannen met je brakke Trabant en sta dagenlang in de garage. Ik rijd ondertussen lekker verder in het zonnetje met mijn Mercedes L-klasse!
Beide auto's hebben gewoon onderhoud nodig op afgesproken tijdstippen. Sommige kun je alleen beter plannen dan andere. Iets waar planning altijd blij mee is. Want dan kunnen ze om die dag heen plannen. Zo heb je geen klanten die ontevreden zijn dat de auto onderhoud nodig heeft.
En die dag staat de auto in de garage, en kosten ze dus geld.....
Of het moet je broodwinning zijn natuurlijk, die ellenlange vergaderingen over de te plannen W-changes, al die problemen waar rekening mee moet worden gehouden, al die dingen die misgaan. Als je daar met een fijn uurtarief je geld mee kan verdienen... Een consument of zakelijke gebruiker heeft wel wat beters te doen.
De meeste W changes zijn gewoon goed voorbereid. Het zijn juist de L changes waar we het meest over moeten praten. Die impact is veel groter en wordt vaak onderschat. Beheerders die juist denken zoals jij spreekt. Die duidelijk denken alleen maar vanuit de techniek, en daarom met oog kleppen denken. Het valt allemaal weel mee. Nee... Zo werkt het niet in de echte wereld.
Er vind een wijziging plaatst op een systeem, dus moet het systeem plat en is er dus directe impact voor het bedrijf of fabriek
Jij voert je wijzing door, en daarna start de applicatie weer op en moet het test plan uitgevoerd worden of alles weer goed werkt. De systemen zijn officieel pas weer beschikbaar aan het eind van de change windows, en dan wordt het final test plan uitgevoerd.
Jouw wijzing van misschien 5 minuten, kost het bedrijf uren. Dit scheelt natuurlijk wel per change, maar zit de wereld wel in elkaar. Dit wil je niet even ad hoc uitvoeren, dus zijn er change windows die al een jaar van te voren bekend zijn. Zodat iedereen weet wanneer de fabriek even mag stoppen of wanneer bedrijfs applicaties plat mogen gaan.
Voor de L changes, zijn het huist de beheerders die veel te gemakkelijk denken, waardoor de change afgewezen wordt.
De W changes, zijn beter voorbereid, mede omdat deze veel meer ervaring hebben in changes en de voorbereidingen hiervoor. En (wat jij graag wilt horen) ze draaien vaak KA en niet BA (lees vaak dus Windows draait ook zeker een groot gedeelte van BA). Kantoor automatisering is minder kritiek, en dus minder risico voor een bedrijf.
Windows wordt gewoon iedere maand gepatched, iets wat nodig is, maar ook alles is hiervoor uitgewerkt. Voor Linux, kunnen we niet plannen, dus wordt meestal opgespaard en 1 keer per kwartaal gedaan.
Het probleem is juist vaak dat men denkt vanuit de techniek. En Techniek is alleen maar ondersteunend.
Mijn OS is beter dan Jouw OS want.....
Ik heb een Phd en jij lekker niet.
Waar werk jij?
Beetje oogkleppen denken en vooral niet zien dat ieder OS zijn goede en slechte eigenschappen heeft.
Iedere update een risico is.
De beste techniek niet de beste oplossing hoeft te zijn voor een probleem.
Dat men vooral het andere OS als een probleem ziet, Maar spreek nooit iets verkeerd over mijn OS, Maar nooit naar zich zelf eens kijkt, want daar is een hoop op te verbeteren.
En Theorie en praktijk liggen vaak heel ver uit elkaar. Dat is mijn ervaring..... Maar zodra je daarover begint, ben je een troll of OS Fan.