Microsoft heeft kunstmatige intelligentie ingezet om scammers op te sporen die zich als Microsoftmedewerkers voordoen. De softwaregigant ontvangt elke maand minstens 10.000 klachten van mensen die worden gebeld door oplichters of pop-ups krijgen te zien die van Microsoft claimen te komen.
De pop-ups waarschuwen mensen dat er problemen zijn met de computer en het opgegeven nummer moet worden gebeld. Dit is het nummer van de oplichters die vervolgens toegang tot de computer van het slachtoffer proberen te krijgen door die een remote administration tool te laten installeren. Ook bellen de oplichters mensen thuis op. Het probleem is dat mensen niet weten door wie ze worden gebeld en de ip-adressen die de scammers gebruiken worden vaak een dag of minder gebruikt.
Om de scammers op te sporen hebben onderzoekers van Microsoft een model ontwikkeld dat zoekt naar content die zich op een bepaalde manier gedraagt, zoals een pop-up die zich in microseconden ververst en niet lijkt weg te gaan. Vervolgens werd er gezocht naar websites die mogelijk een scam waren en werden hier screenshots van gemaakt. Om alle content te verwerken werd er machine learning ingezet, een vorm van kunstmatige intelligentie, aldus Microsoft in een analyse van het project.
Via machine learning is het mogelijk om een systeem iets te laten herkennen, zoals gelijke woorden of afbeeldingen. In dit geval moesten er frauduleuze pop-ups worden herkend. Via een andere dienst van Microsoft werden advertenties op telefoonummers en andere informatie gescand die iets over de herkomst konden zeggen. Door de inzet van deze technologie kon een grote hoeveelheid data worden verwerkt. Gegevens die Microsoft met de Amerikaanse toezichthouder FTC deelde en hielpen om verschillende van deze "tech scammers" op te rollen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.