Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Beveiligingsprogramma ING geeft probleem met browserEdge na Windows 10 update

25-06-2017, 03:12 door cowboysec, 13 reacties
Ongeveer 1 week geleden heb ik, na eerder in mei reeds de Creators Update succesvol te hebben gedaan,
de actuele Microsoft (cumulatieve) update geinstalleerd voor mijn Windows 10-systemen.

Echter, dit keer had ik direct erna problemen met de browser Edge.

Als ik die opstartte had hij even nodig en dan stopte het programma spontaan zonder verder iets te doen op het scherm: ook de taak was verdwenen. Opnieuw opstarten gaf elke keer hetzelfde probleem, op 2 verschillende hardware platformen:
de lapop met de W10 Home-versie en de destop met de W10 Professional versie.

Van alles geprobeerd maar niet goed te krijgen....... Omdat het idem op 2 verschillende PC's optrad besloten om niet terug te gaan mbv herstelpunt in de verwachting dat Microsoft wel snel met een oplossing zou komen... maar die kwam niet.
In de tussentijd maar wat meer gaan browsen met Goofle Chrome en Mozilla Firewfox die gelukkig goed bleven draaien.

De volgende dag wat op Internet gezocht. Daar kwam ik alleen algemeen adviezen van Microsoft tegen naar aanleiding
van eerdere problemen met Edge maar die hadden andere gebruikers niet geholpen en mij nu ook niet. Vreemd.

Ik vond slechts weinig hierover, ook in nieuwsgroepen. Maar de dag erop vond ik gelukkig wel de goede oplossing.

Enkele gebruikers waren er achter gekomen dat het beveiliginsprogramma Rapport van Trusteer, dat door de ING
wordt geadviseerd en aangeboden, het probleem was. Bij hun liep Edge weer gewoon als voorheen na de-installatie van de Trusteer software. (Advies: volg de juiste de-installatie instructie op de ING-site!)

Bij mij bleek dat ook meteen de goede oplossing, met dan aan deze 2 personen op het Internet.

By the way: ING stopt, volgens hun website, sowieso vanaf 1 juli a.s. met dit produkt.

Wat mij nu nog steeds verbaast is het feit dat er slechts een handvol personen dit probleem gemeld hebben op Internet, en dat in Nederland hoewel ik verwachtte dat het al snel honderden zouden moeten zijn? Misschien zie ik hier meer reacties.

Ik hoop dat andere forumleden / lezers van deze site ook nog wat hebben aan deze tip-oplossing. Ik had dit ook al op Facebook, LinkedIn en Twitter geplaatst maar ook daar wist niemand van dit probleem en wachtte mijn reacties verder af..

JH
Reacties (13)
25-06-2017, 03:14 door cowboysec
P.S. een bijkomend probleem is soms dat de favorieten verdwenen zijn....Deze heb ik van een backup terug moeten halen op mijn laptop, maar op de vaste PC bleven ze aanwezig. Dit werd ook door anderen genoemd als een der problemen met Edge na de upgrade.
25-06-2017, 11:25 door Anoniem
Door cowboysec:
Wat mij nu nog steeds verbaast is het feit dat er slechts een handvol personen dit probleem gemeld hebben op Internet, en dat in Nederland hoewel ik verwachtte dat het al snel honderden zouden moeten zijn? Misschien zie ik hier meer reacties.

Het zou me eerder verbaasd hebben als er heel veel meldingen kwamen, want dat zou er op wijzen dat de gemiddelde
Nederlander bereid is deze israelische spyware op zijn/haar computer te installeren "voor de veilgheid".
Dat zou een slecht teken zijn...
25-06-2017, 12:55 door Anoniem
Dat het Israëlisch is wist ik niet... Echter ik was ca. 20 jaar terug, mede vanuit mijn toenmalige in NL grootste ICT-werkgever ook zeer sceptisch tegenover Israëlische (beveiligings) bedrijven. Echter sindsdien vaker gewerkt met hun diensten en producten die in de loop der jaren tot de besten in hun markt gelden. Denk aan Checkpoint firewalls, ESafe Anti malware....ik ben er nog meer tegengekomen. Ook als karateka spreekt me de gevechtssport KravMaga aan die ook daar haar oorsprong heeft. Israël heeft een goede beveiliging cultuur en 'boeven moet je met boeven' vangen en niet met discussies , certificaten of misschien inferieurdere NL- producten ...
25-06-2017, 14:51 door karma4
Door Anoniem:
Het zou me eerder verbaasd hebben als er heel veel meldingen kwamen, want dat zou er op wijzen dat de gemiddelde
Nederlander bereid is deze israelische spyware op zijn/haar computer te installeren "voor de veilgheid".
Dat zou een slecht teken zijn...
IBM is de eigenaar van trustee. Dat is tevens de trigger geweest voor veel banken om aan de bankklanten aan te bieden en haast als verplichting want .... neer te zetten.
Vanaf de start van die actie zijn er regelmatig vraagtekens over de stabiliteit van dat trusteer geweest.
25-06-2017, 16:20 door Anoniem
<https://www.security.nl/posting/407811/Hoe+veilig+is+IBM+Security+Trusteer+Rapport%3F> concludeert: "Zolang het niet verplicht wordt gesteld door de ING, zou ik het niet gebruiken". Daar ben ik het mee eens. Indien wel, en wellicht sowieso, zou ik naar een andere bank gaan. ING heeft een zeer slechte klantenservice, handelt in bezwaarlijke producten, en hun informatie over Trusteer bevat veel spelfouten.
Dat de ING iets adviseert strekt over het algemeen niet tot aanbeveling. Ik heb het dan ook niet geïnstalleerd.
Daarnaast staat IBM niet bekend als deskundig op het gebied van beveiliging.

<https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/cloud-computing/4709207/1444691/trusteer-rapport-biedt-schijnveiligheid.html>
‘Trusteer Rapport biedt schijnveiligheid’ is de weinige informatie die erover beschikbaar is. De meeste 'hits' van Google dateren van 2014 en eerder. Dat lijkt niet up-to-date. En wat er is, is niet positief, nergens. Dat verbaast me niet, bij ING.

<http://www.advantage77.com/2014/09/03/rapport-more-problems-than-its-worth/>: "Rapport – More problems than its worth". "Should you use it? In a word, NO."

Meer recentere problemen n.a.v. van updates van Trusteer hier: <https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/610133/malwarebytes-anti-exploit/>

Lijkt me helder. Het feit dat het staat geïnstalleerd, is te zien als een gebruikersfout: er is een advies van ING opgevolgd.
25-06-2017, 18:48 door cowboysec
Door Anoniem:
Door cowboysec:
Wat mij nu nog steeds verbaast is het feit dat er slechts een handvol personen dit probleem gemeld hebben op Internet, en dat in Nederland hoewel ik verwachtte dat het al snel honderden zouden moeten zijn? Misschien zie ik hier meer reacties.

Het zou me eerder verbaasd hebben als er heel veel meldingen kwamen, want dat zou er op wijzen dat de gemiddelde
Nederlander bereid is deze israelische spyware op zijn/haar computer te installeren "voor de veilgheid".
Dat zou een slecht teken zijn...
De reactie van 12.55 is van mij.
25-06-2017, 19:09 door cowboysec - Bijgewerkt: 25-06-2017, 19:15
Door Anoniem: <https://www.security.nl/posting/407811/Hoe+veilig+is+IBM+Security+Trusteer+Rapport%3F> concludeert: "Zolang het niet verplicht wordt gesteld door de ING, zou ik het niet gebruiken". Daar ben ik het mee eens. Indien wel, en wellicht sowieso, zou ik naar een andere bank gaan. ING heeft een zeer slechte klantenservice, handelt in bezwaarlijke producten, en hun informatie over Trusteer bevat veel spelfouten.
Dat de ING iets adviseert strekt over het algemeen niet tot aanbeveling. Ik heb het dan ook niet geïnstalleerd.
Daarnaast staat IBM niet bekend als deskundig op het gebied van beveiliging.

<https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/cloud-computing/4709207/1444691/trusteer-rapport-biedt-schijnveiligheid.html>
‘Trusteer Rapport biedt schijnveiligheid’ is de weinige informatie die erover beschikbaar is. De meeste 'hits' van Google dateren van 2014 en eerder. Dat lijkt niet up-to-date. En wat er is, is niet positief, nergens. Dat verbaast me niet, bij ING.

<http://www.advantage77.com/2014/09/03/rapport-more-problems-than-its-worth/>: "Rapport – More problems than its worth". "Should you use it? In a word, NO."

Meer recentere problemen n.a.v. van updates van Trusteer hier: <https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/610133/malwarebytes-anti-exploit/>

Lijkt me helder. Het feit dat het staat geïnstalleerd, is te zien als een gebruikersfout: er is een advies van ING opgevolgd.
Het gaat me sec niet om de kwaliteit van Trusteer, IBM goed of niet goed. Ik heb indertijd bewust deze keuze gemaakt en was ertot op vorige week zeer tevreden over:
a) Omdat het door heel veel banken wordt gebruikt: Hundreds of organizations and millions of end users rely on Trusteer to protect their web applications, computers and mobile devices from online threats. Zie: https://www.trusteer.com/nl/customers
b) de aanbeveling van ING. Deze bank schat ik persoonlijk, als ex-ICT Security Consultant hoog in qua beveiliging van hun gebruikers en haar tegoeden.
c) Israëlisch heeft bij mij als ex-security guy zelfs een grote voorkeur in de beveiligingswereld. Zie bijvoorbeeld: http://fortune.com/2015/09/01/why-israel-dominates-in-cyber-security/
d) IBM was vroeger de nummer 1 in de ICT-wereld en ik respecteerde dat bedrijf ofschoon ik er regelmatig flink mee in de clinch heb gelegen in Silicon Valley, S32 computer, IBM 3741 terminals, IBM 3725 FEP, mainframes 360, - 370....vanuit kleinere en grote bedrijfsomgevingen.

Enkele jaren terug hebben ze het wat minder goed gedaan naar de buitenwereld maar anno 2017 zie ik ze zelf weer naar de absolute nummer 1 plaats gaan, als ze dar nog niet op staan. Denk o.a. aan Watson AI-systeem: ongelofelijk wat dat syteem allemaal kan van jurist...kok....kankerspecialist...en nog veel en veel meer. Het is een groot (en soms logge) wereld speler.

Het gaat me echter om het feit dat er zo weinig meldingen naar aanleiding van dat Edge-probleem zijn geweest. Er moeten er zeker meer zijn geweest en dat bevreemdt me.

Kennelijk beveiligen collega security-geïnteresseerden hun PC's met andere oplossingen. In elk geval wel bedannkt voor de reacties.
25-06-2017, 22:32 door Anoniem
U bent kennelijk nogal trots op uw "ex-ICT Security Consultant" achtergrond. Ten onrechte ontleent u daaraan kennelijk voldoende statuur om een positief oordeel over allerlei bedrijven te kunnen geven. Of bent u wellicht visjes aan het uitgooien voor een nieuwe dienstbetrekking?
25-06-2017, 23:13 door Anoniem
(Van dezelfde anoniem als 16:20:)


Het gaat me sec niet om de kwaliteit van Trusteer, IBM goed of niet goed. Ik heb indertijd bewust deze keuze gemaakt en was ertot op vorige week zeer tevreden over:
a) Omdat het door heel veel banken wordt gebruikt: Hundreds of organizations and millions of end users rely on Trusteer to protect their web applications, computers and mobile devices from online threats. Zie: https://www.trusteer.com/nl/customers

Ik heb dat bewust niet gedaan, omdat ik vrijwel geen onafhankelijke informatie kon vinden, en wat er was, was negatief. Dat Trusteer het zelf goed vind, zegt me weinig.



b) de aanbeveling van ING. Deze bank schat ik persoonlijk, als ex-ICT Security Consultant hoog in qua beveiliging van hun gebruikers en haar tegoeden.

Theoretisch ja, maar ze hebben me nog niet kunnen uitleggen waarom je op een iPad een niet-wijzigbare limiet van EUR 5000 hebt, terwijl ING stelt dat de iPad veiliger is dan een PC, alwaar een limiet van EUR 50.000 per dag geldt.
De TAN-codes hebben ze ook meermaals naar een verkeerd adres gezonden, net als betaalpassen.
Verder gaat er op andere vlakken zóveel fout, dat ik het vertrouwen grotendeels verloren ben.


c) Israëlisch heeft bij mij als ex-security guy zelfs een grote voorkeur in de beveiligingswereld. Zie bijvoorbeeld: http://fortune.com/2015/09/01/why-israel-dominates-in-cyber-security/
d) IBM was vroeger de nummer 1 in de ICT-wereld en ik respecteerde dat bedrijf ofschoon ik er regelmatig flink mee in de clinch heb gelegen in Silicon Valley, S32 computer, IBM 3741 terminals, IBM 3725 FEP, mainframes 360, - 370....vanuit kleinere en grote bedrijfsomgevingen.

c: Ja, maar sinds het van IBM is, is het niet meer Israëlisch.
d: Heb ook veel met IBM gewerkt, maar nooit in relatie tot beveiliging. De laatste 15 jaar heb ik niets meer van IBM gehoord, behalve activiteiten op het gebied van waterbeheer die breed zijn aangekondigd, waarna het stil bleef.
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/business-intelligence/2332239/250449/ibm-opent-onderzoekscentrum-voor-waterbeheer.html


Het gaat me echter om het feit dat er zo weinig meldingen naar aanleiding van dat Edge-probleem zijn geweest. Er moeten er zeker meer zijn geweest en dat bevreemdt me.
Kennelijk beveiligen collega security-geïnteresseerden hun PC's met andere oplossingen. In elk geval wel bedannkt voor de reacties.

Slechts een klein deel van de gebruikers gebruikt Edge. Ik ook niet. Slechts een kleine deel van de Edge-gebruikers zit bij ING, en slechts een klein deel daarvan gebruikt Trusteer.
https://www.netmarketshare.com/browser-market-share.aspx?qprid=2&qpcustomd=0

Verder kan ik niet spreken op basis van ervaring wat betreft Trusteer: zoals gezegd heb ik het nooit gebruikt, d.w.z. zeer kort na installatie weer verwijderd. IBM lijkt inderdaad een groot marktaandeel in security te hebben. Waarom/hoe dat is, weet ik niet. Wellicht hebben ze handig veel van dit soort pakketten aangeschaft.
26-06-2017, 12:08 door cowboysec

Het gaat me echter om het feit dat er zo weinig meldingen naar aanleiding van dat Edge-probleem zijn geweest. Er moeten er zeker meer zijn geweest en dat bevreemdt me.
Kennelijk beveiligen collega security-geïnteresseerden hun PC's met andere oplossingen. In elk geval wel bedannkt voor de reacties.

Slechts een klein deel van de gebruikers gebruikt Edge. Ik ook niet. Slechts een kleine deel van de Edge-gebruikers zit bij ING, en slechts een klein deel daarvan gebruikt Trusteer.
https://www.netmarketshare.com/browser-market-share.aspx?qprid=2&qpcustomd=0

Ja, daar had ik niet direct bij stil gestaan. Bedankt voor de tip en de andere reacties.
26-06-2017, 12:14 door cowboysec - Bijgewerkt: 26-06-2017, 12:15
Door Anoniem: U bent kennelijk nogal trots op uw "ex-ICT Security Consultant" achtergrond. Ten onrechte ontleent u daaraan kennelijk voldoende statuur om een positief oordeel over allerlei bedrijven te kunnen geven. Of bent u wellicht visjes aan het uitgooien voor een nieuwe dienstbetrekking?

Ik ben zeker trots (geweest) op die functie. Daarnaast volg ik nog veel ontwikkelingen op ICT-gebied en daarbuiten, in het bijzonder ICT-security. Ik realiseer me dat het doen van uitspraken zonder referenties 'gevoelig' ligt, maar in het verleden was mijn gevoel vaak goed. Als technicus gaat het mij om de bits en bytes niet om de dollars!

Ik ben inmiddels gepensioneerd en ik heb mijn hele carrière zo objectief mogelijk advies gegeven, zelfs tegen eigen belang in!

Het gaat hier echter over de problematiek die ik met Edge/Trusteer/ING recentelijk heb ervaren naar aanleiding van Windows 10 update, waarbij ik vreemd vond dat ik een van de handvol gedupeerden was. Als iemand dit artikel leest met dat probleem kan hij daar zijn voordeel uit halen; meer niet.

Discussie gesloten van mijn zijde.
26-06-2017, 13:39 door Anoniem
(Van dezelfde anoniem als 16:20 en 23:13)

Succes!
Jammer dat er altijd gefrustreerde mensen negatief moeten reageren.
29-06-2017, 09:29 door Anoniem
Begin dit jaar, wegens aanhoudende problemen en naar aanleiding van wat ik zo hier en daar over Trusteer las, deze software van m'n laptop gehaald. Problemen voorbij.
Nu stopt ING er dus zelf ook mee (ik had het destijds op hun dringende aanraden geinstalleerd).
Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.