Ondernemers hebben straks nog maar één inlogmiddel nodig genaamd eHerkenning om zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister te regelen, zo laat het ministerie van Economische Zaken vandaag weten.
Bedrijven kunnen vanaf oktober gefaseerd gebruik gaan maken van het inlogsysteem eHerkenning voor het wijzigen van zakelijke gegevens, zoals de aangifte omzetbelasting. Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft. Op dit moment hebben overheidsorganisaties het identificeren van zakelijke transacties nog op verschillende manieren geregeld. Ondernemers moeten dan telkens inloggen met een aparte gebruikersnaam en wachtwoord. Voor zakelijke transacties met de overheid worden deze inlogmiddelen op termijn vervangen door eHerkenning, waarbij een sms als extra verificatie is vereist.
EHerkenning wordt door de overheid al langer als identificatiemiddel gebruikt, bijvoorbeeld door de Dienst Justis. Door de vandaag aangekondigde grootschalige toepassing krijgen nagenoeg alle bedrijven te maken met eHerkenning. Het ministerie laat weten dat de nieuwe online identificatie ondernemers jaarlijks enkele tientjes gaat kosten, afhankelijk van de leverancier. Volgens het ministerie is betalen voor een digitale sleutel niet nieuw, waarbij als voorbeeld wordt gewezen naar de kosten voor een identiteitskaart of paspoort.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.