image

Miljoenen mensen bezoeken e-mailchecker politie

woensdag 2 augustus 2017, 09:48 door Redactie, 25 reacties

De website van de politie waar mensen kunnen controleren of hun inloggegevens door cybercriminelen zijn gestolen heeft al miljoenen bezoekers gehad. Per maand bezoeken normaliter ongeveer 2,5 miljoen mensen de website politie.nl. Afgelopen vrijdag, op de dag van de lancering van de e-mailchecker, waren het er op één dag 3,8 miljoen.

Gebruikers kunnen door het opgeven van hun e-mailadres in een database met gestolen data zoeken. De database bevat op dit moment 60.000 e-mailadressen. Als het e-mailadres een hit oplevert wordt er een e-mail naar het adres gestuurd met een bevestiging dat de computer geïnfecteerd is (geweest), plus een advies wat de gebruiker kan doen.

Vanwege de toeloop was de e-mailchecker een deel van vrijdag en zaterdag onbereikbaar door de hoge aantallen bezoekers. Op sommige momenten ging het om meer dan 12.000 gelijktijdige bezoekers. Sinds zaterdagmiddag is de tool weer voor iedereen beschikbaar. Wie de tool afgelopen weekend niet heeft kunnen gebruiken krijgt het advies om het alsnog te proberen.

"Als uw gegevens niet voorkomen in de database, is dat overigens geen garantie dat uw gegevens veilig zijn. Er bestaat altijd de mogelijkheid dat de gegevens inmiddels zijn doorverkocht aan anderen", aldus de politie. Die adviseert om regelmatig de e-mailchecker te blijven raadplegen, aangezien de database met informatie uit nieuwe onderzoeken zal worden aangevuld.

Reacties (25)
02-08-2017, 10:09 door Anoniem
Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...
02-08-2017, 10:13 door Anoniem
Veel interessanter getal: hoeveel van die 60.000 adressen zijn daadwerkelijk opgegeven door bezoekers?
Dat staat er niet bij...
02-08-2017, 10:15 door Anoniem
Waarom gaat dit niet via notificaties aan de provider of domeineigenaar?

Dit lijkt iets te veel op het onnodig verzamelen van data. Met slechts 60k adressen is het waanzin te denken dat dit iets oplevert en het zal 100% zeker vele malen meer mensuren tijdverlies opleveren dan de push methode.
02-08-2017, 10:40 door Anoniem
Je e-mail adres invullen op zo'n site, is net zo iets als googlen op je wachtwoord.
Als je vermoedt dat criminelen je e-mail adres hebben, hef deze niet op en hou deze aan. En wees altijd voorzichtig met e-mail die je op dat adres krijgt. Ook als dit van bekenden is. Vooral als er druk op je wordt uitgeoefend om snel te reageren.

Dat moet genoeg zijn.
02-08-2017, 11:56 door Anoniem
Zeg je email op
Zeg je telefoon op

Installeer / koop een TOR-router voor de paar dingen die je nog op Het Leuke Internet doet...
02-08-2017, 12:53 door DeliciouslyImperfect
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...

Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen? Gaan ze me hacken want ik ben verdacht als ik m'n e-mailadres daar invul?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de politie hier iets anders doet dat een service bieden. Wil je er geen gebruik van maken prima. Maar om hier nou gelijk weer snode bedoelingen achter te zoeken zonder daar ook maar één aanwijzing voor te hebben is nonsens.
02-08-2017, 13:17 door Anoniem
Door DeliciouslyImperfect:
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...

Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen? Gaan ze me hacken want ik ben verdacht als ik m'n e-mailadres daar invul?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de politie hier iets anders doet dat een service bieden. Wil je er geen gebruik van maken prima. Maar om hier nou gelijk weer snode bedoelingen achter te zoeken zonder daar ook maar één aanwijzing voor te hebben is nonsens.

Wat dacht je van de koppeling email adres en IP adres? Waarschijnlijk slaan ze bij elk request ook het IP adres op. Vaak is je email adres een voornaam/achternaam combinatie of een username die te koppelen is aan jou als persoon. Op deze manier kan de politie zonder tussenkomst van een gerechtelijk bevel naar de ISP een IP aan een persoon koppelen.

Dit is een goudmijn voor ze.
02-08-2017, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...
Dat doe je al! De politie heeft inzage in die gegevens via het CIOT.
Door Anoniem:Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen?
Dat zal vast niet, want ze hebben die mail adressen al!
Wat zou simpeler zijn dan een mail sturen naar die 60.000 mail adressen waarvan ze weten dat er data van gestolen is?
Maar dat doen ze niet, want dat is SPAMMEN en dat is wettig verboden. Dat kan ze kennelijk wat schelen, dus doen
ze dat niet.
02-08-2017, 13:52 door Anoniem
Als je nou regelmatig je e-mail wachtwoord verandert, dan hoef je ook niet op de politiesite te kijken.
Lijkt me een veel beter advies.
02-08-2017, 14:24 door Anoniem
Door Anoniem: Als je vermoedt dat criminelen je e-mail adres hebben, hef deze niet op en hou deze aan. En wees altijd voorzichtig met e-mail die je op dat adres krijgt. Ook als dit van bekenden is. Vooral als er druk op je wordt uitgeoefend om snel te reageren.

Dat moet genoeg zijn.
Euuhmm.... als criminelen toegang tot je emall hebben kunnen ze ook wachtwoord-resets aanvragen voor al die andere accounts die je hebt...

Opheffen email is idd nergens voor nodig, maar wijzig wel ff zsm je wachtwoord...
02-08-2017, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door DeliciouslyImperfect:
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...

Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen? Gaan ze me hacken want ik ben verdacht als ik m'n e-mailadres daar invul?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de politie hier iets anders doet dat een service bieden. Wil je er geen gebruik van maken prima. Maar om hier nou gelijk weer snode bedoelingen achter te zoeken zonder daar ook maar één aanwijzing voor te hebben is nonsens.

Wat dacht je van de koppeling email adres en IP adres? Waarschijnlijk slaan ze bij elk request ook het IP adres op. Vaak is je email adres een voornaam/achternaam combinatie of een username die te koppelen is aan jou als persoon. Op deze manier kan de politie zonder tussenkomst van een gerechtelijk bevel naar de ISP een IP aan een persoon koppelen.

Dit is een goudmijn voor ze.
Kortom, als we nu allemaal via TOR of Open Proxies die site gaan bezoeken, wordt de eventuele koppeling IP-Email minder nauwkeurig en dus minder waard...
02-08-2017, 14:37 door Anoniem
Gezien het aantal inwoners van Nederland, lijkt me het nieuws dat miljoenen mensen de site bezoeken, zeer onwaarschijnlijk en incorrect.
Wanneer iedere email query als unieke bezoeker gezien wordt, kan het misschien wel.
(personen die meerdere of andermans e-mailadres(sen) controleren)

Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het verhaal van miljoenen bezoekers, stinkt!
02-08-2017, 15:54 door Anoniem
Als zoveel miljoenen de e-mailchecker van de politie bezoeken ben je straks nog verdacht als jij dat niet doet.
02-08-2017, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat het verhaal van miljoenen bezoekers, stinkt!
Zoals kattenfilmpjes bijvoorbeeld. ;')
02-08-2017, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...
Dat doe je al! De politie heeft inzage in die gegevens via het CIOT.

als ik ergens een email adres aanmaak en dan bedoel ik niet bij me internet provider
en ik gebruik dit email adres niet waar ik ook mijn naw gegevens moet invullen.

zal de CIOT dit niet hebben of in ieder geval niet kunnen koppelen aan mij als persoon
02-08-2017, 16:04 door Anoniem
Goede zaak van de politie.
Van al deze azijnpissers via deze site wordt ik doodziek.
Wat voor alternatief is er mensen,behalve de politie,die het niet altijd goed doet.?
Gaat U het recht zelf in de hand nemen als U een probleem heeft?
Of schiet U een inbreker maar dood,want de politie doet niets.
Als we geen respect houden voor deze mensen,die hard werken met goede bedoelingen,waar blijven we dan?
02-08-2017, 17:06 door Anoniem
Wat dacht je van de koppeling email adres en IP adres? Waarschijnlijk slaan ze bij elk request ook het IP adres op. Vaak is je email adres een voornaam/achternaam combinatie of een username die te koppelen is aan jou als persoon. Op deze manier kan de politie zonder tussenkomst van een gerechtelijk bevel naar de ISP een IP aan een persoon koppelen.
Dit is een goudmijn voor ze.
Weetje wat ik hier zo komisch aan vind, ze hebben zowat allemaal op een of andere manier iets met sociale media,
zetten er zo wat alles op wat privacy is en vinden het geen ramp.
En om een mail adres aan de politie te geven is blijkbaar het domste wat je kunt doen.
Let op ik zeg niet dat jij ook sociaal media hebt, en ik bedoel hier niets persoonlijks, het is ieder zijn eigen beslissing
maar hoe crue is het.
Ik zelf heb niets maar dan ook niets met sociale media, gebruik ook niets van Google.
02-08-2017, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door DeliciouslyImperfect:
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...

Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen? Gaan ze me hacken want ik ben verdacht als ik m'n e-mailadres daar invul?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de politie hier iets anders doet dat een service bieden. Wil je er geen gebruik van maken prima. Maar om hier nou gelijk weer snode bedoelingen achter te zoeken zonder daar ook maar één aanwijzing voor te hebben is nonsens.

Wat dacht je van de koppeling email adres en IP adres? Waarschijnlijk slaan ze bij elk request ook het IP adres op. Vaak is je email adres een voornaam/achternaam combinatie of een username die te koppelen is aan jou als persoon. Op deze manier kan de politie zonder tussenkomst van een gerechtelijk bevel naar de ISP een IP aan een persoon koppelen.

Dit is een goudmijn voor ze.

Niet echt als je dit op het werk doet waar honderden mensen achter hetzelfde ip adres zitten :)
02-08-2017, 17:25 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak van de politie.
Van al deze azijnpissers via deze site wordt ik doodziek.
Wat voor alternatief is er mensen,behalve de politie,die het niet altijd goed doet.?
Gaat U het recht zelf in de hand nemen als U een probleem heeft?
Of schiet U een inbreker maar dood,want de politie doet niets.
Als we geen respect houden voor deze mensen,die hard werken met goede bedoelingen,waar blijven we dan?

Dus als je kritisch bent, en een beetje gezond wantrouwen hebt in de autoriteiten, dan ben je per definitie een azijnpisser?
Ik weet hoe justitie werkt van binnenuit, en ook dat wat de massa niet mee krijgt.
Als je zo ziek wordt van de negatieve reacties hier, ga je toch gewoon ergens anders naartoe?
(was de techniek bij justitie maar zo ver dat je geen enkele kleine overtreding meer kon verstoppen. Ben benieuwd of iedereen nog zo enthiosast niets te verbergen had)
02-08-2017, 23:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door DeliciouslyImperfect:
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...

Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen? Gaan ze me hacken want ik ben verdacht als ik m'n e-mailadres daar invul?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de politie hier iets anders doet dat een service bieden. Wil je er geen gebruik van maken prima. Maar om hier nou gelijk weer snode bedoelingen achter te zoeken zonder daar ook maar één aanwijzing voor te hebben is nonsens.

Wat dacht je van de koppeling email adres en IP adres? Waarschijnlijk slaan ze bij elk request ook het IP adres op. Vaak is je email adres een voornaam/achternaam combinatie of een username die te koppelen is aan jou als persoon. Op deze manier kan de politie zonder tussenkomst van een gerechtelijk bevel naar de ISP een IP aan een persoon koppelen.

Dit is een goudmijn voor ze.

Zolang ik alleen maar met wisselende "alias" emailadressen werk lijkt mij vrij rustgevend.
03-08-2017, 10:54 door DeliciouslyImperfect
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Wat dacht je van de koppeling email adres en IP adres? Waarschijnlijk slaan ze bij elk request ook het IP adres op. Vaak is je email adres een voornaam/achternaam combinatie of een username die te koppelen is aan jou als persoon. Op deze manier kan de politie zonder tussenkomst van een gerechtelijk bevel naar de ISP een IP aan een persoon koppelen.

Dit is een goudmijn voor ze.

Niet echt als je dit op het werk doet waar honderden mensen achter hetzelfde ip adres zitten :)

Precies, op je werk, met een groep vrienden of familie achter 1 PC, etc. De aanname doen dat een email adres behoort bij het ip adres waar het toevallig wordt ingevuld lijkt me wel heel naïef.
03-08-2017, 11:02 door DeliciouslyImperfect
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak van de politie.
Van al deze azijnpissers via deze site wordt ik doodziek.
Wat voor alternatief is er mensen,behalve de politie,die het niet altijd goed doet.?
Gaat U het recht zelf in de hand nemen als U een probleem heeft?
Of schiet U een inbreker maar dood,want de politie doet niets.
Als we geen respect houden voor deze mensen,die hard werken met goede bedoelingen,waar blijven we dan?

Dus als je kritisch bent, en een beetje gezond wantrouwen hebt in de autoriteiten, dan ben je per definitie een azijnpisser?
Ik weet hoe justitie werkt van binnenuit, en ook dat wat de massa niet mee krijgt.
Als je zo ziek wordt van de negatieve reacties hier, ga je toch gewoon ergens anders naartoe?
(was de techniek bij justitie maar zo ver dat je geen enkele kleine overtreding meer kon verstoppen. Ben benieuwd of iedereen nog zo enthiosast niets te verbergen had)

Kritisch zijn en wantrouwen hebben is an sich niet erg, kan zelfs erg goed zijn. Er zit hier echter nogal een groep Anoniempjes (of 1 Anoniempje die veel losse reacties geeft) die voornamelijk onderbuik reacties geeft waarbij hij/zij alles slecht en kut vind zonder daar ook maar één normaal argument bij te geven. En iedereen die het niet met hem/haar eens is wordt betiteld als idioot.

En natuurlijk kunnen mensen die de negatieve reacties hier zat worden ergens anders heen gaan. Is ook een mooi oplossing voor problemen: als het je niet zint rot je maar op. Of (radicaal idee, ik weet het) we blijven gewoon lekker hier en proberen de stemming wat om te buigen naar minder onderbuik-negatief en meer inhoudelijk. Want als je altijd maar wegloopt als iets je ergens niet zint, dan verandert er nooit wat.
07-08-2017, 12:05 door Anoniem
Is dit niet gewoon een kopie van "Have I Been Pwned", maar dan op een kleinere schaal? Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
07-08-2017, 14:51 door Anoniem
Door DeliciouslyImperfect:
Door Anoniem: Vrijwillig je mail address an de politie geven. Yep...

Ja, want als de politie mijn e-mailadres heeft, dan ... wat precies? Gaan ze me mailtjes sturen? Gaan ze me hacken want ik ben verdacht als ik m'n e-mailadres daar invul?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de politie hier iets anders doet dat een service bieden. Wil je er geen gebruik van maken prima. Maar om hier nou gelijk weer snode bedoelingen achter te zoeken zonder daar ook maar één aanwijzing voor te hebben is nonsens.
Faalhazen eerste klas. Die lijst ligt vast wel weer ergens op straat. Kwestie van tijd. Handig man, allemaal gevalideerde mail adressen. Laat maar.
De aanname doen dat een email adres behoort bij het ip adres waar het toevallig wordt ingevuld lijkt me wel heel naïef.
Ik had het niet verzonnen, maar wat IT betreft... is zo'n beetje alles wat overheid heet erg 'naïef' - om maar een understatement te gebruiken...
10-08-2017, 00:29 door Vicktor
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.