Verschillende populaire websites zoals Netflix, Dropbox en Spotify staan gebruikers toe om korte wachtwoorden te kiezen, wat ingaat tegen het advies van experts dat gebruikers juist lange wachtwoorden moeten maken. Dat blijkt uit onderzoek van wachtwoordmanager Dashlane.
De onderzoekers keken naar het wachtwoordbeleid van 37 populaire websites en 11 zakelijke websites, zoals een vereiste om wachtwoorden van minimaal 8 karakters te gebruiken, het verplichten van alfanumerieke wachtwoorden, het beoordelen van de wachtwoordsterkte, bescherming tegen bruteforce-aanvallen en het aanbieden van tweefactor-authenticatie.
Van de 37 populaire websites bleken er 19 wachtwoorden korter dan acht karakters toe te staan. Bij de zakelijke websites gaat het om 4 websites die wachtwoorden korter dan acht karakters prima vinden. Om misbruik tegen te gaan en te voorkomen dat aanvallers via een bruteforce-aanval toegang tot accounts krijgen hebben verschillende websites hier maatregelen tegen genomen.
Van de 37 populaire websites hebben er 19 geen bescherming tegen bruteforce-aanvallen, wat inhoudt dat aanvallers eindeloos kunnen proberen om op een account in te loggen. Bij de zakelijke websites hebben 5 van de 11 deze maatregel niet ingevoerd. Inmiddels blijken de meeste websites wel tweefactor-authenticatie aan te bieden. Van de onderzochte websites stellen Netflix, Pandora, Spotify en Uber geen enkele verplichting aan wachtwoorden en hebben ook geen extra beveiligingsmaatregelen tegen misbruik doorgevoerd, aldus de onderzoekers.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.