Een onderzoeker van de Technische Universiteit van Lausanne heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de privacygevolgen van online muisklikken worden berekend. Het klikken op een product in een webwinkel geeft de winkel informatie over mogelijke interesses van de gebruiker, maar kan ook worden gebruikt voor het tonen van soortgelijke producten en het doen van andere aanbevelingen.
Volgens onderzoeker Mahsa Taziki is er dan ook sprake van een afweging die de gebruiker moet maken. "Tachtig procent van de clicks zijn een afweging voor de gebruiker tussen nut en privacy", zo laat ze weten. "Sommige clicks zijn erg nuttig en brengen de privacy niet in gevaar, terwijl andere juist het tegenovergestelde zijn." Het algoritme dat Taziki ontwikkelde berekent het nut en de privacygevolgen van elke click. Vervolgens kan de gebruiker bepalen waar hij wel of niet op klikt.
In tegenstelling tot adblockers die in principe alles blokkeren, heeft het algoritme van Taziki geen invloed op informatie of advertenties die de gebruiker niet erg vindt om te zien. Het algoritme bepaalt bij elke click hoeveel data er wordt verstuurd, de mogelijke gevolgen voor de privacy en wat de gebruiker voor zijn click terugkrijgt. De resultaten worden via een 'click advisor' gepresenteerd en moeten de gebruiker helpen bij het maken van de afweging.
De onderzoeker heeft het systeem inmiddels gepatenteerd en is van plan om het verder te ontwikkelen. Zo zal er een browserextensie worden gemaakt die gebruikers waarschuwt als websites het niet zo nauw met hun persoonlijke informatie nemen. "We willen dat gebruikers van de voordelen van online aanbevelingen gebruik kunnen maken, terwijl ze een maximale controle behouden over hun privacy en de data die ze delen", aldus Taziki.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.