Door Anoniem: Zijn er twijfels over de kwaliteit van het slot dan? Dat dacht ik toch niet.
Als een slot opeens ophoudt te functioneren is er inderdaad geen twijfel aan de kwaliteit: het is zeker dat daar iets aan schort. Ook als dat in de elektronica zit en het slot fysiek degelijk is.
Er is een update mis gegaan, maar dat is gevolg van een foutje en dat kan iedereen gebeuren
Een foutje kan iedereen maken, inderdaad. Een fabrikant die daar geen rekening mee houdt en geen maatregelen in zijn werkwijze en produkt inbouwt die daartegen beschermen maakt een grote fout.
Uit de losse pols:
• Bedenk als fabrikant een werkwijze waarbij firmware
altijd goed getest wordt op sloten, en niet alleen de firmware zelf maar ook het distributiemechanisme, zodat wat uiteindelijk verspreid wordt naar sloten van klanten eerst in identieke vorm in een testomgeving verspreid is naar sloten. Als daar iets misgaat dan herstel je het en herhaal je de testprocedure van begin af aan. Maak die werkwijze heilig en wijk er geen millimeter van af.
• Neem in de firmware iets op waaraan een slot kan zien dat de firmware geschikt is voor hem. Tijdens de integriteitscheck op de ontvangen firmware (checksum, cryptografische ondetekening daarvan, dat wordt toch niet overgeslagen?) wordt ook de geschiktheid van de firmware voor dat slot nagekeken. Omdat de testprocedure uit het vorige punt is doorlopen zijn fouten daarmee in de testomgeving al afgevangen.
• Maak het mogelijk om een firmware-upgrade terug te draaien. De oude firmware wordt niet overschreven, er zijn twee firmware-versies aanwezig en er is een procedure (waar de klant bijvoorbeeld de sleutel bij nodig heeft als autorisatie) waarmee de vorige versie wordt geheractiveerd. Die kan toegepast worden als het onverhoopt toch nog misgaat. Dit staat natuurlijk duidelijk in de gebruiksaanwijzing met het advies erbij om ook in Airbnb-achtige situaties te organiseren dat er redelijk snel een sleutel ter plaatse kan zijn om dit te doen. Of het nodig is zo ver te gaan hangt af van hoe erg het is dat een slot 5-7 dagen niet functioneert. Wie dat niet acceptabel vindt moet misschien ook maar extra geld over hebben voor een slot dat dit soort geavanceerde mogelijkheden ondersteunt.
Als ik dit in binnen een minuut kan bedenken (het opschrijven kostte meer tijd) dan zou een fabrikant die de kennis en intelligentie in huis heeft om zoiets te ontwikkelen ook door over what-if-scenario's te brainstormen een beeld kunnen krijgen van wat er mis kan gaan en vooraf kunnen bedenken met wat voor maatregelen de ellende beperkt kan worden gehouden.
Ik heb bij heel slagvaardige types meer dan eens een weerstand geproefd tegen dat soort denkwerk, er zijn mensen die potentiële problemen pas als reële mogelijkheid willen beschouwen als ze zich ook echt voor blijken te doen, ook als het evident is dat het kan gebeuren. De mensen die het wel bedenken (vaak de techneuten die het echte ontwikkelwerk doen) krijgen dan makkelijk te horen dat ze geen problemen moeten bedenken die er niet zijn. Succesvolle ondernemers zijn gewoonlijk heel slagvaardige types, en een sterk competitieve marktcultuur beloont snelheid en bestraft zorgvuldigheid. Het resultaat zou tot daar aan toe zijn als je als klant voor de aankoop duidelijk zou horen dat er basale kwaliteitsmaatregelen zijn overgeslagen, maar dat hoor je helaas pas als het te laat is.
Het enige dat dan overblijft is om een "foutje" niet te vergoelijken en de verantwoordelijkheid voor de gevolgen ervan volledig bij de fabrikant te leggen. De grote fout van die fabrikant is namelijk het niet inbouwen van voldoende bescherming tegen kleine foutjes.