De populaire weer-app AccuWeather die deze week in het nieuws kwam wegens het zonder toestemming doorsturen van wifi-gegevens naar een derde partij, blijkt na excuses en een update nu gps-gegevens naar een andere adverteerder door te sturen. Dat melden onderzoeker Will Strafach en ZDNet.
Strafach ontdekte dat AccuWeater wifi-gegevens doorstuurt, ook al hebben gebruikers de app geen toegang tot hun locatiegegevens gegeven. Met de wifi-gegevens, zoals de naam van het wifi-netwerk, zou het echter mogelijk zijn om de locatie van de gebruiker te bepalen, zij het iets minder nauwkeurig dan bij gps het geval is. AccuWeather maakte excuses en claimde dat de wifi-gegevens werden doorgestuurd zonder dat het hiervan wist. Vervolgens werd er beterschap beloofd.
Gisteren kwam er een update uit die er inderdaad voor zorgt dat wifi-gegevens niet zomaar meer worden doorgestuurd. Wanneer gebruikers van AccuWeather het delen van locatiegegevens hebben ingeschakeld worden de gps-coördinaten en hoogte echter zonder de expliciete toestemming van de gebruiker naar een derde partij doorgestuurd, aldus ZDNet. Gingen de wifi-gegevens naar Reveal Mobile, de gps-data wordt nu naar Nexage gestuurd, dat onderdeel van AOL is.
Nexage gebruikt de locatiegegevens voor het AdMax-advertentieplatform, dat mobiele advertentie-inkomsten moet vergroten. AccuWeather laat echter nergens nadrukkelijk weten dat de locatiegegevens voor advertentiedoeleinden worden gebruikt. De ontwikkelaar van een andere weer-app genaamd Dark Sky publiceerde woensdag een blog waarin wordt duidelijk gemaakt dat er veel vraag is van advertentiebedrijven en 'monetization companies' naar locatiegegevens.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.