Op de Ziggo site wordt al 2 week geklaagd dat het weggooien, na ophalen via pop3, niet meer goed werkt. Via webmail zag je dat de mail nog steeds op de server stond. Als het de mail client is die zelf expliciet een DELE- commando geeft, dan wordt dat commando blijkbaar genegeerd.
Dat is ook toevallig..... Afgelopen weekend een nieuwe e-mailcliënt geprobeerd. (oeclassic)
Ik heb daarin inderdaad instellingen gezien waarbij je zelf kunt bepalen wanneer de email van de server wordt gewist.
Heb gekozen om het maar op de server te laten staan voor het geval de nieuwe client een drama zou zijn.
Dat viel erg mee. Op een paar kleinigheden na werkte alles prima. Mails gedelete, maar komen dan in een soort Trashfolder terecht. Heb toen nog eens geprobeerd opnieuw mails te downloaden, maar er kwam niks. Ik heb geconcludeerd dat dit kwam omdat de mails eigenlijk nog steeds aanwezig waren in de Trashfolder.
Ik wilde even wat oefenen om oeclassic goed in te stellen. Dus verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Toen ik daarna de client weer mails liet ophalen, kwamen ze weer allemaal binnen.
Jammer genoeg heb ik niet geverifieerd wat er gebeurt als is aangevinkt om na het ophalen mails direct te verwijderen.
Maar zo is wel bewezen dat met POP3 mails op de server kunnen blijven staan, ook als je ze delete in je client.
Je moet inderdaad goed kijken of de vinkjes goed staan, en... je mail client moet reageren zoals is ingesteld!
Dus als (met POP3) je mails blijven staan op de mailserver, kan dat aan verschillende liggen:
1. je mails zijn nog niet uit je email-client verdwenen
2. vinkjes staan verkeerd in je emailclient
3. de vinkjes staan goed, maar je e-mailclient doet niet wat er staat ingesteld
4. de mailserver voert geen deletecommando's (voor verwijderen van emails) uit