De camera's die in reclameborden op NS-stations zijn aangebracht zullen nooit beelden van voorbijgangers opslaan, zo zegt mediabedrijf Exterion Media dat de borden exploiteert. Gisteren ontstond er ophef op Twitter toen de NS met de camera's in de reclameborden werd geconfronteerd. Het vervoersbedrijf verklaarde in eerste instantie dat de camera's kijken of voorbijgangers de advertenties bekijken en hoe lang, waarbij er ook naar een artikel van Security.NL werd gewezen. Niet veel later stelde de NS dat het eigenlijk om sensoren gaat die het 'gedrag' meten.
Exterion Media laat weten dat het een half jaar geleden is gestart met het gebruik van de camera's. Deze leggen volgens het bedrijf geen beelden vast, maar bepalen door middel van software of er iemand langs het scherm loopt. "Er worden nooit beelden vastgelegd en er bestaat geen database of iets dergelijks waarin beelden worden opgeslagen. Dat is niet wat we willen en daarnaast voegt het niets toe. We zullen dit, los van het feit dat het ook privacy technisch niet is toegestaan, nooit gaan doen", aldus een verklaring van het bedrijf.
Tegenover de NOS laat Guy Grimmelt van Exterion Media weten dat het bedrijf een paar honderd van dit soort reclameborden heeft, waaronder 35 op Amsterdam Centraal. Het grootste deel staat echter nog uitgeschakeld. Maatschappij voor Beter OV heeft de NS gevraagd om de camera's in de reclameborden uit te schakelen, maar heeft daar nog geen reactie op ontvangen. De Autoriteit Persoonsgegevens laat weten dat het met zowel NS als Exterion Media in gesprek zal gaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.