Het gebruik van sterke en verschillende wachtwoorden alsmede het installeren van updates zijn de meestgebruikte manieren waarop deelnemers aan een onderzoek van internetprovider BIT hun online privacy beschermen. Voor het onderzoek werden iets meer dan duizend Nederlanders met een kantoorbaan door onderzoeksbureau Markteffect over privacy, cybercrime en it-security ondervraagd (pdf).
Aan de respondenten werd onder andere gevraagd of zij op het werk een bestand controleren voordat deze gedownload wordt van een website. 68 procent geeft aan dit te doen. 64 procent vertrouwt hiervoor vooral op de virusscanner, 43 procent doet dit op basis van de bestandsnaam, 49 procent controleert de aanbieder en 52 procent geeft aan dat de werkgever toegang tot bepaalde websites beperkt en gaat er dus vanuit dat de download veilig is.
De werknemers die een download niet controleren, doen dit met name niet omdat zij volledig vertrouwen op de maatregelen die de it-afdeling heeft genomen (56 procent), omdat zij vertrouwen op de anti-virussoftware (34 procent) en omdat ze er vanuit gaan dat de it-afdeling mogelijke problemen meteen ziet en op kan lossen (26 procent). Terwijl 68 procent op het werk een download controleert, doet 79 procent van de deelnemers dit thuis.
Om thuis een download te controleren, gebruikt 79 procent de virusscanner, controleert 51 procent de aanbieder en 45 procent controleert de bestandsnaam. Met name jongeren lijken hierbij ook te vertrouwen op hun eigen kennis: 59 procent van de respondenten tussen de 18 tot en met 34 jaar controleert de bestandsnaam en 61 procent controleert de aanbieder. Voor het onderzoek werd deelnemers ook gevraagd of zij malafide domeinen kunnen herkennen.
Een groot deel van het onderzoek ging over online privacy. Zo zegt 41 procent van de deelnemers dat ze weten welke maatregelen ze moeten nemen om op internet hun privacy te beschermen, terwijl 59 procent dit niet weet. Ook werd er gevraagd of deelnemers weleens privacygevoelige informatie achterlaten. Naam- en voornaam (beide 75 procent) worden vaak achtergelaten, alsmede postcode en woonplaats (63 procent en 64 procent). Mensen zijn voorzichtiger met bankrekeningnummers (20 procent), paspoortnummer (7 procent) en creditcardgegevens (12 procent). 13 procent geeft zelfs aan nooit online privacygevoelige informatie achter te laten.
Op de vraag hoe de respondenten hun online privacy beschermen antwoordt 64 procent door sterke wachtwoorden en 53 procent door verschillende wachtwoorden te gebruiken. Ook het installeren van updates, het aanpassen van cookie-instellingen, het gebruik van adblockers en browserkeuze worden hierbij als privacymaatregelen genoemd. Verder werd er gekeken naar de veiligheidsperceptie van de deelnemers.
"Uit ons onderzoek blijkt dat de Nederlandse werknemer veel vertrouwen legt in anti-virussoftware, wachtwoorden en de it-afdeling. Tegelijkertijd zijn zij echter niet goed geïnformeerd over de risico’s, klikken er velen op mogelijk valse links, kunnen derden bij bedrijfsinformatie en hebben zij eigenlijk geen idee hoe zij hun online privacy het beste kunnen beschermen", aldus de conclusie van BIT.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.