De fraude in het Nederlandse betalingsverkeer is in de eerste helft van dit jaar met 23 procent gestegen ten opzichte van de tweede helft in 2016, zo laat Betaalvereniging Nederland weten. De stijging is vooral het gevolg van toegenomen fraude met automatische incasso’s, handmatige betaalopdrachten en valse aanvragen van betaalpassen.
De grootste schadepost als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in de eerste helft van 2017, net als de afgelopen jaren, voor rekening van verloren of gestolen betaalpassen. De schade bedroeg 1,8 miljoen euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van de laatste helft van 2016. Volgens Betaalvereniging Nederland worden er nog steeds veel betaalpassen uit tassen en jaszakken gerold en via phishing worden pashouders misleid om hun pincode af te geven en hun betaalpas via de post op te sturen.
De schade door valse aanvragen van betaalpassen is 30 procent toegenomen, tot 989.000 euro in de eerste helft van 2017. Ook de schade door fraude met girale betaalmiddelen is het afgelopen halfjaar gestegen. Het ging om meer dan een verdubbeling. Vooral met automatische incasso’s en met handmatige betaalopdrachten is meer gefraudeerd, voor 1,1 miljoen euro. Het voorafgaande halfjaar was dat iets minder dan 80.000 euro.
De schade door fraude met internetbankieren daalde met 21 procent, van 674.000 euro in de tweede helft van 2016 naar 535.000 euro in de eerste zes maanden van 2017. In het algemeen was er begin 2017 een verschuiving van fraude met elektronische betaalmiddelen naar ouderwetse valsheid in geschrifte en fraude in het postcircuit. De banken zien ook een toename van niet-bancaire financiële fraude en internetoplichting, zoals fraude met valse e-mails, valse apps en valse websites, Marktplaatsfraude, factuurfraude, identiteitsfraude en ceo-fraude.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.