Bedrijven delen ongevraagd de gegevens van klanten met Facebook, waarmee zij de Wet bescherming persoonsgegevens overtreden, zo laat de Consumentenbond vandaag aan de hand van eigen onderzoek weten. Zo sturen bedrijven hun klantbestanden naar Facebook om gerichter te kunnen adverteren. In de meeste gevallen gaat het dan om e-mailadressen, maar soms worden ook geboortedatums en telefoonnummers gedeeld.
De Wet bescherming persoonsgegevens stelt dat bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden mogen delen. "Maar dat gebeurt wel", aldus de Consumentenbond, die 17 bedrijven hierop heeft aangesproken. Sommige bedrijven stelden dat ze dit deden omdat anderen het ook doen. Andere bedrijven stelden dat het niet noodzakelijk was om toestemming te vragen omdat de gegevens versleuteld werden verstuurd. Iets wat volgens de Autoriteit Persoonsgegevens losstaat van het vragen van toestemming.
Naar aanleiding van het onderzoek zijn drie bedrijven gestopt met het ongevraagd delen van klantbestanden met Facebook. Dat zijn de ANWB, Nuon en Oxfam Novib. De Bijenkorf stopte hier al eerder mee. Essent heeft toegezegd binnenkort te stoppen en KLM en Transavia heroverwegen hun aanpak. De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep blijven volgens de Consumentenbond gewoon doorgaan. Van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl ontving de Consumentenbond geen reactie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.