Advertenties in de zoekmachine van Google zijn gebruikt om verschillende Knab-klanten naar een phishingsite te lokken. Bij vier klanten werd in totaal 11.000 euro van de rekening naar een andere rekening overgeboekt. Klanten die vorige en deze week via Google op "knab inloggen" zochten kregen bovenaan de zoekresultaten een advertentie te zien die naar een phishingsite leidde.
Zodra er werd geprobeerd om op de phishingsite met de bankgegevens in te loggen verscheen er twee keer een melding dat het inloggen was mislukt. Vervolgens liet de phishingsite weten dat het account moest worden geverifieerd. Hiervoor moesten klanten verschillende codes invoeren. In werkelijkheid gebruikten criminelen de ingevoerde gegevens voor het uitvoeren van frauduleuze transacties. In totaal ging het om een bedrag van 11.000 euro dat van de rekeningen van vier klanten werd overgemaakt.
Knab, een dochteronderneming van verzekeraar Aegon, laat tegenover Trouw weten dat het in totaal om drie malafide advertenties ging die tussen vrijdag 17 en dinsdag 21 november enkele uren online stonden. Vier klanten van Knab werden uiteindelijk slachtoffer van de phishingsite. De bank zegt dat het alle frauduleuze overboekingen heeft kunnen blokkeren of tegenhouden. Inmiddels hebben alle gedupeerde klanten hun geld terug. Knab heeft nu afspraken met Google gemaakt dat alleen zij mag adverteren voor de eigen merknaam.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.